Stress coach

Ben je op zoek naar een stress coach? Op zoek naar een iemand die je kan begeleiden naar meer rust en balans? Iemand die je helpt bij jouw persoonlijke vraagstuk, waar je keer op keer op vastloopt? Dat zijn waarschijnlijk vragen die door je hoofd spoken. Lees hier wat ik als stress coach voor je kan betekenen en hoe je snel stress kunt verminderen.

stress coach

Stress verminderen met stress coach

Als stress coach begeleid ik je naar een duurzame balans tussen inspanning en ontspanning. Om te beginnen staan we uitgebreid stil bij jouw huidige situatie. Wat is jouw huidig situatie? Wat is de oorzaak van jouw stress? Waar loop je tegenaan? Hoe zou je je situatie idealiter zien? En ook welke zaken je weerhouden om deze stap te zetten? Het gekke is dat dit vaak hele legitieme redenen zijn. Tegelijkertijd is dit juist het punt waar een stress coach je verder mee kan helpen.

Je kent het waarschijnlijk wel. Een scene uit een tekenfilm waarbij een karakter een duiveltje en een engeltje op zijn schouder heeft. Het duiveltje en engeltje proberen het karkater allebei te overtuigen van hun gelijk. Het karakter kijkt het duiveltje en engeltje vertwijfelt aan en probeert de juiste keuze te maken op basis van datgene dat ze hem proberen te vertellen.

Deze situatie is tot op zekere hoogte te vergelijken met je eigen situatie als je zelf vastloopt op een bepaald vraagstuk. Vaak gaat er een hele periode aan vooraf voordat je inziet dat je niet verder komt en de hulp van een stress coach kunt gebruiken.

Vaak is het zo dat je een stress coach nodig hebt om vaste gedachtepatronen te doorbreken, om in te zien dat je belemmerende overtuigingen hebt, om belemmerende overtuigingen om te buigen naar dienende overtuigingen, om te helpen luisteren naar dat duiveltje en dat engeltje.

Luisteren

Luisteren?! Hoezo?! Dat doe ik toch? Het lijkt zo normaal, maar in de werkelijkheid is het zo moeilijk. Het is namelijk één van de meest onderschatte vaardigheden. Luisteren naar een ander, maar ook zeker naar jezelf.

Het hoeven echter geen engeltje en duiveltje te zijn. Dit kunnen ook andere delen in jou zijn. Denk bijvoorbeeld aan jouw perfectionist. Dat deel in jou dat ervoor zorgt dat het op en top voor elkaar is. Of aan je levensgenieter. Dat deel in jou dat de lat niet zo hoog heeft liggen en graag meer wil relaxen en meer wil genieten.

In het dagelijks leven doorloop je vaak dezelfde gedachtepatronen rondom jouw vraagstuk. Bovendien heb je ontzettend veel afleiding, te weinig tijd en goed bedoelde adviezen van de mensen om je heen bieden niet de oplossing die je zoekt. Dit zorgt ervoor dat je vast loopt.

3 à 4 sessies met een stress coach is vaak al voldoende

Met behulp van stress coaching wordt je begeleid om goed te luisteren naar deze delen in jezelf. Door uitgebreid stil te staan bij jouw wat je eigenlijk wilt en wat je eigenlijk weerhoudt en stil te staan bij wat je denkt en voelt krijg je waardevolle nieuwe inzichten. Inzichten in je eigen gedrag, in je eigen overtuigingen, in je eigen gevoel én op het gebied van jouw zingeving. Deze eerste stap is al een hele krachtige en motiverende stap in beantwoording van jouw vraagstuk. In de praktijk ben je vaak al met 3 à 4 sessie al geholpen.

Stress coaching zorgt er bovendien voor dat je bewuster bent van je eigen gedrag, denken en gevoel. Het zorgt uiteindelijk voor meer balans, plezier en meer zingeving in je leven.

Wat doet een stress coach

Een stress coach maakt jouw bewust. Meer dan 95% van wat je doet, doe je onbewust. Daar heb je dus geen weet van. Dat doe je namelijk op de automatische piloot. Zo zijn heel veel gedachtes, overtuigingen, gevoelens en gedragingen ook onbewust. Dit terwijl ze lang niet allemaal dienend zijn aan de situatie waar jij bewust voor zou kiezen.

Bewustwording

Ook de situatie waar jij bewust voor zou kiezen, is meestal niet helemaal helder. Sommige mensen zijn zelfs meer gericht op de situatie die ze niet willen, dan dat ze ook maar voor 5% een beeld hebben bij wat ze juist wel zouden willen. Ik begeleid je in het proces waarbij jij een duidelijk beeld krijgt van de situatie waar je weg van wilt en die je graag wilt. Ik begeleid je bij het bewust maken van je gedachtes en gevoelens. Deze zorgen er namelijk voor dat je visualisatie gaat leven. Je krijgt hierdoor waardevolle nieuwe inzichten. Bovendien zorgt dit proces er automatisch voor dat je de invloed die je hebt, gaat aanwenden om je stress te verminderen.

Persoonlijk leiderschap

Stress verminderen gaat om persoonlijk leiderschap. Dat wil zeggen hoe gebruik je de invloed die je hebt om minder stress te ervaren. Voordat je begint, kan het zijn dat je nog onvoldoende inzicht hebt in de oorzaken van je stress. Of nog geen beeld hebt bij de invloed die je hebt. Het uitgangspunt is dat je geen invloed hebt op de gebeurtenissen. En zelfs niet op binnenkomende gedachten en gevoelens. Waar je wel invloed op hebt, is de omgang met je gedachtes en gevoelens en uiteindelijk je gedrag. Als stress coach begeleid ik je in het verkrijgen van deze nieuwe en waardevolle inzichten.

Wat kost een stress coach

Zoek jij een stress coach? Een coach die jou kan helpen in een voorspoedig herstel? Ben je nieuwsgierig wat ik voor je kan betekenen. Neem dan vrijblijvend contact met me op. Het is namelijk belangrijk dat je een klik met mij hebt en dat mijn aanpak voor jou werkt. Een afspraak duurt 1,5 uur. In een half uur moet jij al wel voelen of je een klik hebt met mij én of de coaching je al helpt. Is dat niet het geval, dan ronden we af en dan neem ik dat half uur voor mijn rekening. Voel je wel een klik en merk je dat het werkt, dan gaan we gewoon door.

Neem contact op

Regel nu vrijblijvend je eerste gesprek. Bel nu & maak een afspraak.

Locatie

De coaching vind zo veel mogelijk buiten in de natuur plaats. De rust van de natuur is goed voor je herstel. Bovendien draagt ook een kleine wandeling bij aan ontspanning. Laat het weer het echter niet toe of geef je zelf de voorkeur om dit binnen te doen, dan is dit ook mogelijk. Dit kan bovendien zowel extern als bij jezelf thuis. Belangrijk is dat je vrijuit kunt praten en de stress coaching ongestoord kan plaatsvinden.

Wat is stress?

Stress betekent het gevoel van druk of spanning in je lichaam. We maken hierbij onderscheid tussen spanning in je hoofd en in je lichaam. Het gevoel speelt hierbij een ondergeschikte rol. Niet iedereen is namelijk altijd even goed in contact met zijn of haar gevoel. Hierdoor ben je je namelijk niet altijd bewust van stress. Terwijl deze wel in je lichaam aanwezig is.

Wat is chronische stress?

Chronische stress is hetzelfde als stress met als belangrijkste verschil dat de stress langdurig is. De stress blijft voortduren. Ook lang nadat de oorzaak van stress is verdwenen. Het is dus een aanhoudende vorm van stress. Denk bijvoorbeeld aan je werk. Stel je ervaart dag in dag uit stress op je werk. De spanning in je lichaam bouwt zich dan op, waardoor het op een geven moment steeds moeilijker wordt om die stress los te laten. Dat betekent dat je ook na werktijd en zelfs in het weekend stress gaat ervaren.

Voorbeelden van stress

  • De druk die je voelt als je nog heel veel werk in heel weinig tijd wilt afronden
  • De belasting die je ervaart als je te veel hooi op je vork neemt
  • De spanning die je ervaart als je de puntjes op de i wilt zetten
  • De zenuwen die je voelt voor een presentatie of een sollicitatiegesprek
  • De onzekerheid die je voelt over bijvoorbeeld geld of schulden
  • De onzekerheid die voelt ten aanzien van je positie op je werk
  • De spanning die je ervaart als gevolg van een nare gebeurtenis

Wat doet stress met je lichaam?

Stress zorgt ervoor dat je tijdelijk beter kunt presteren. Zodra je stress ervaart, maakt je lichaam namelijk het hormoon cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat eiwitten uit je spieren en glycogeen uit je lever wordt omgezet in glucose. De glucose zorgt er vervolgens voor dat je je bloedsuikerspiegel stijgt en energie beschikbaar komt. Hierdoor krijg je een sneller werkend zenuwstelsel, een hogere zuurstofopname, een snellere hartslag en tevens een hogere bloeddruk.

Ervaar je chronische oftewel langdurige stress. Dan onttrekt je lichaam voor lange tijd meer energie aan je eigen lichaam. Tegelijkertijd worden reguliere processen zoals je slaap-waakritme ontregelt en de functionering van je spijsvertering en immuunsysteem op een lager pitje gezet.

Meest voorkomende symptomen van stress

Doordat je lichaam reguliere processen op een lager pitje zet, krijg je op den duur lichamelijke klachten. Hieronder staat een lijst met de meest voorkomende symptomen als gevolg van stress.

  • Verhoogde bloeddruk en versnelde hartslag en ademhaling
  • Vermoeidheid en een gebrek aan energie
  • Hoofdpijn en spierpijn
  • Zweten
  • Slaapstoornissen, zoals bijvoorbeeld slecht in slaap komen
  • Duizeligheid
  • Hyperventilatie en ademnood
  • Oorsuizen
  • Klamme handen
  • Schrikachtig
  • Rusteloos
  • Nerveuze tics
  • Beven en trillen
  • Misselijkheid
  • Veel of juist weinig eetlust
  • Maag- en spijsverteringsklachten
  • Menstruatiestoornis
  • Impotentie
  • Verhoogd cholesterol
  • Nek-, schouder- en rugklachten
  • Huidaandoeningen, waaronder rode vlekken op de huid

Oorzaken van stress

Stress krijg je vaak door een combinatie van werkstress, stress in de privésfeer en het hebben van bepaalde karaktereigenschappen. Vaak is het de opeenstapeling die voor te veel druk zorgt. Iedereen is vatbaar voor stress. Van de hardwerkende kantoormedewerker tot de uitgeputte parttime werkende moeder die thuis voor de kinderen en tevens het huishouden zorgt. Wat je in je vrije tijd doet en hoe je naar de wereld kijkt, speelt daarbij tevens een belangrijke rol in het veroorzaken van stress.

Werkgerelateerde oorzaken

  • Het gevoel hebben dat je weinig of geen controle hebt over je werk
  • Gebrek aan erkenning of beloning voor goed werk
  • Onduidelijke of te veeleisende verwachtingen
  • Werk doen dat eentonig of niet uitdagend is
  • Werken in een chaotische omgeving of een omgeving met hoge werkdruk

Lifestyle oorzaken

  • Te veel werken, te weinig tijd voor gezelligheid of ontspanning
  • Gebrek aan hechte, ondersteunende relaties
  • Te veel verantwoordelijkheden op je nemen, zonder voldoende hulp van anderen
  • Onvoldoende slapen

Karaktereigenschappen die sterk gelinkt zijn aan stress

  • Sterke betrokkenheid bij werk en/of gezin
  • Erg loyaal
  • Hoge motivatie
  • Veeleisend voor zichzelf, perfectionistisch
  • Bewaakt eigen grenzen slecht
  • Moeilijk om hulp vragen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen
  • Niet goed kunnen uiten van gevoelens
  • Hoog verantwoordelijkheidsgevoel
  • Niet goed kunnen plannen
  • Laag gevoel van eigenwaarde
  • Niet goed kunnen relativeren

Lees ook