Omgaan met perfectionisme

Perfectionisme snijdt aan twee kanten. Enerzijds kan het je motiveren om op hoog niveau te presteren en topwerk af te leveren. Aan de andere kant kan het je onnodige angst bezorgen en je vertragen. Hoe kun je de positieve kanten van je perfectionisme benutten terwijl je de negatieven verzacht? Hoe moet je omgaan met perfectionisme? Moet je de hulp van anderen inroepen?

Omgaan met perfectionisme

Wat experts zeggen over omgaan met perfectionisme

Veel perfectionistische neigingen zijn geworteld in angst en onzekerheid. Veel perfectionisten maken zich zorgen dat als ze hun nauwkeurigheid loslaten, dit hun prestaties en status zal schaden. En dus houden ze vast aan hun perfectionisme, zelfs als het contraproductief is. Als dit jou beschrijft, houd moed. Je perfectionistische neigingen in bedwang houden is niet zo moeilijk als het klinkt. Het gaat om het her-kanaliseren van een kracht van jou in plaats van te streven naar een lager doel. Je doel is om een deel van de druk van jezelf af te nemen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het feit blijft: als je echt een hoge presteerder wilt zijn, moet je sommige dingen onvolmaakt doen. Hier zijn enkele ideeën om je voorliefde voor perfectionisme los te laten.

Zie het grote plaatje

Zoals elke perfectionist je zal vertellen, is omgaan met perfectionisme niet makkelijk. Je toewijding kost veel moeite en je aandacht voor detail is ongelooflijk tijdrovend. Natuurlijk ga je als perfectionist nooit alleen naar voldoende streven. En dat zou je ook niet moeten doen. Maar je moet ook de alternatieve kosten en tijd erkennen van je gedrag. Stel jezelf de vraag: gebruik ik mijn tijd verstandig? Ben ik productief? Concentreer je op het maximaliseren van de impact van je werk. Je kunt drie uur extra besteden aan het perfect maken van een presentatie, maar vergroot dat de impact voor de klant of je organisatie?

Verander je manier van denken. Je zult sommige dingen minder perfect zijn, zodat je je kunt concentreren op wat belangrijk is. Als je doorgaat met sleutelen aan een opdracht die de meeste anderen als voltooid zouden beschouwen, probeer dan te erkennen dat het gewoon afmaken een goed doel is. Er is een punt van afnemende meeropbrengsten als het gaat om het zweten van de kleine dingen en het muggenziften van knagende details.

Pas je normen aan

Om je perfectionisme te beheersen, moet je ook je normen kalibreren. Stel dat je bijvoorbeeld een belangrijke memo voor je organisatie aan het uitwerken bent. Hij stelt voor om je inspanningen vroeg in het proces aan een collega of leidinggevende te tonen. Misschien ontdek je dat het al goed genoeg is en dat die taak waarvan je dacht dat die 10 uur zou duren, er maar vijf zou kunnen duren. Wees niet verlegen of beschaamd. Het is je eerste versie. En zelfs als je eraan moet blijven werken, zal de feedback die je krijgt je helpen verbeteren. Houd er ook rekening mee dat deze memo geen Oscar waardig hoeft te zijn. Wat je zegt hoeft niet het laatste woord te zijn, het moet alleen iets nuttigs bijdragen.

Maak een checklist

Het streven naar perfectie is een beetje als dwalen op een doelloze reis. Je blijft maar lopen en lopen, maar je weet niet zeker of je dichter bij je bestemming komt. Evenzo: een perfectionist zal altijd willen blijven werken [aan een bepaalde opdracht. Maar het eindresultaat is zelden bevredigend. Dus, in plaats van te zwoegen op zoek naar dit amorfe doel van perfectie, raad ik aan een checklist te maken voor elke taak. Stel, je werkt aan een belangrijke klantpitch. De perfectionist in jou maakt zich misschien zorgen over de lettertypekeuze en zweet elke puntkomma. Maar met een checklist die je eraan herinnert om te bevestigen dat je de dingen correct hebt gespeld en om elementaire bewerkingsfouten te elimineren, hoeft je niet eindeloos te ploeteren. Je volgt een proces met discrete en meetbare doelen. Zodra je de items op je lijst hebt afgevinkt, ben je klaar.

Doorbreek de cyclus van herkauwen

Veel perfectionisten hebben de neiging om te piekeren. Herhaaldelijk piekeren over een gedachte of probleem zonder ooit tot een oplossing te komen. Het is gerelateerd aan angst. Mensen die herkauwen hebben de neiging om minder vergevingsgezind voor zichzelf te zijn. Het is ongezond en onproductief. Verwar herkauwen niet met het oplossen van problemen. Zoek in plaats daarvan naar manieren om de cyclus te doorbreken.

Identificeer je triggers

De eerste stap bij het overwinnen van deze gewoonte is om te leren beseffen wanneer je aan het herkauwen bent. Zoek uit wat je op weg zet. Noteer de situatie: waar je bent, het tijdstip van de dag en wie er in de buurt is. Vind je consistente patronen, denk dan na over manieren waarop je die factoren kunt vermijden of beheersen.

Vertrouw je eerste reactie niet

Als je stilstaat bij een gebeurtenis uit het verleden, zoals een interactie met een collega, wees dan voorzichtig. Je hebt misschien geen nauwkeurige lezing van de situatie. Als je nadenkt, heb je de neiging om je te concentreren op alle slechte dingen. Dus je kunt niet vertrouwen op wat je herkauwende geest je vertelt. Doe je best om perspectief te krijgen en geef jezelf tijd en afstand voordat je actie onderneemt. Je zou het buiten proportie kunnen opblazen.

Zoek afleiding

Afleiding is nuttig. Doe iets dat cognitief boeiend is, maar dat ook vervelend is en geen angst oproept, zoals het invullen van een onkostennota. Vaak besteedt je slechts 10 minuten aan een alledaagse maar praktische taak als die verbreekt de ketting en weerhoudt je ervan je wielen te laten draaien.

Denk positief

Herkauwen leidt vaak tot het ‘vermijden’ van bepaalde taken. Er is een gevoel van: Als ik het niet perfect kan, zal ik me niet druk maken. Om dit idee te bestrijden, raadt ze aan om na te denken over tijden in je verleden toen je iets nieuws probeerde. Denk aan de successen die je hebt gehad. Door jezelf te herinneren aan de wegen die tot je prestaties hebben geleid, kun je zien dat je een zinvol resultaat hebt bereikt, ook al was je niet van tevoren 100% zeker van succes. Dit helpt je ‘van je ervaringen te leren.

Krijg perspectief

Misschien vindt je het nuttig om met iemand over je neigingen te praten. Die persoon kan een baas zijn die bereid is om emotioneel met je om te gaan, een vriend, broer of zus, mentor of echtgenoot. Wees eerlijk en open. Vertel deze persoon dat je eraan werkt om beter te worden. Zeg: ik geef je toestemming om me te laten weten of ik te kieskeurig / veel onderhoud / kieskeurig ben over een bepaald onderwerp. Maak duidelijk dat je wilt horen hoe je overkomt. Zeg: Ik kan defensief worden, maar ik beloof dat ik zal nadenken over wat je zegt. En zorg ervoor dat je die belofte nakomt.

Volg je voortgang

Terwijl je werkt aan het omgaan met perfectionisme, raad ik je aan om een wekelijkse evaluatie te doen waarin je nadenkt over je voortgang. Probeer wat psychologische afstand te krijgen en vraag jezelf af: Was er deze week iets dat ik vermeden heb uit angst om fouten te maken? Waren er gevallen waarin mijn perfectionisme het niet waard was? Waren er deze week momenten waarop ik actie ondernam, zelfs toen ik me onzeker voelde, en uiteindelijk de zaken vooruit bracht? Je doel is om te leren waar perfectionisme een positieve impact heeft en waar niet. Onthoud dat je niet fundamenteel van koers verandert; in plaats daarvan ben je je persoonlijkheid aan het omleiden.

Principes om te onthouden

Doen in het omgaan met perfectionisme

  • Leer het punt van afnemende meeropbrengsten te herkennen wanneer je een taak perfect wilt voltooien. Soms is het gewoon een waardig doel om het voor elkaar te krijgen.
  • Reflecteer op je voortgang. Identificeer voorbeelden van wanneer je met succes je perfectionistische neigingen hebt gemodereerd.
  • Kalibreer je normen. Vaak hoeft wat je schrijft of zegt niet het laatste woord te zijn, het moet gewoon iets nuttigs bijdragen.

Niet doen in het omgaan met perfectionisme

  • Verwar herkauwen voor het oplossen van problemen. Wanneer je geest draait en draait, zoek dan afleiding om de cirkel te doorbreken.
  • Zwoegen bij het nastreven van een amorf doel van perfectie. Maak een checklist die ervoor zorgt dat je een proces volgt met meetbare doelen.
  • Ga het alleen. Vraag anderen – een vertrouwde collega, vriend of mentor – om perspectief en ondersteuning.

Voorbeelden van omgaan met perfectionisme

1. Verander je mindset en ga comfortabel met imperfectie om

In het verleden zorgde het perfectionisme van Stacy ervoor dat ze bepaalde taken vermeed. “Ik wilde nooit iets beginnen tenzij ik precies wist hoe ik het moest doen”, zegt ze. “Het was een wegversperring. Het weerhield me er letterlijk van om nieuwe dingen te doen.”

Eerder in haar carrière werkte ze voor een online marketingbureau. Een van haar taken was het toevoegen van trackingtags aan de websites van klanten, waardoor haar organisatie meer informatie zou kunnen verzamelen over de inkomsten en verkopen van hun klanten.

Stacy had nog nooit een tag toegevoegd en was doodsbang om het verkeerd te doen. “Ik wilde dat mijn werk goed was, en ik wilde gezien worden als iemand die goed werk deed”, zegt ze. “Ik wilde het niet verpesten.”

In plaats van onvolmaaktheid te proberen en te riskeren, hield Stacy zich bezig met e-mail, het bouwen van advertentiesets en het werken aan andere marketingcampagnes.

Haar vermijden van de taak weerhield haar er echter niet van om erover na te denken. “Ik dacht er constant aan”, zegt ze. “Elke keer als ik iets nieuws te doen heb, gaat het niet weg voor mij. Het stond bovenaan mijn to-do-lijstje.”

Toch kon ze zichzelf niet dwingen om het te proberen. Ze realiseerde zich dat een mentaliteitsverandering op zijn plaats was. “Om dit onder controle te krijgen, moest ik mezelf duidelijk maken dat het belangrijker was dan het perfect te maken.”

Het keerpunt in het omgaan met perfectionisme

Het keerpunt kwam toen ze een reeks blogs van gepubliceerde auteurs tegenkwam. “Schrijvers spraken over die eerste stap om een concept op papier te krijgen”, zegt ze. “De eerste versie is meestal verschrikkelijk. Maar dan gaan ze terug en bewerken en herwerken het.”

Door meer te leren over het schrijfproces kreeg ze meer zicht op haar situatie. “Ik moest mezelf toestemming geven om te weten dat de eerste niet geweldig zou worden; het werkt misschien niet eens, “zegt ze. “Maar ik zal beter worden.”

Uiteindelijk raapte ze haar moed bij elkaar en waarde het erop. Haar eerste poging was prima. De tweede was een verbetering. Haar derde poging was geweldig.

Vandaag is Stacy haar eigen baas. Ze runt een website gewijd aan inspirerende nevenactiviteiten, her.ceo. Ze heeft veel lessen geleerd over het bestrijden van haar perfectionistische demonen. “Alleen omdat ik denk dat iets perfect is, wil nog niet zeggen dat het dat ook is”, zegt ze. “Ik heb waarschijnlijk feedback van anderen nodig, vooral van klanten, zodat ik het product in de loop van de tijd kan veranderen om het steeds beter te maken.”

2. Zoek steun en perspectief en focus op het grote geheel

Marjolein, een professionele gecertificeerde coach gevestigd in Utrecht, geeft toe dat ze een ‘lerend perfectionist’ is. Hoewel haar perfectionisme haar heeft geholpen om professioneel uit te blinken, heeft het ook bijgedragen aan gevoelens van onzekerheid.

Zo merkte ze al eerder in haar carrière dat ze soms de neiging had om te ‘bevriezen’ als ze met klanten praat. “Ik zou zo in mijn hoofd krijgen”, zegt ze. “Ik zou iets te zeggen hebben en dan zou ik denken: ‘Dat is niet slim genoeg of niet verhelderend genoeg’, en dus zou ik het niet zeggen.”

Iets soortgelijks gebeurde toen ze een groot voorstel van een klant had om te schrijven. Het begin van het project was moeilijk omdat ze ‘veel twijfels had’.

De oplossing: “Ik realiseerde me dat ik alleen maar om hulp hoefde te vragen”, zegt ze.

Marjolein ontdekte dat contact opnemen met een vriend of collega en ‘door ideeën praten’ haar helpt inzien dat ze inderdaad iets te bieden heeft. Nu doet ze dit elke keer als ze moeite heeft om een project op gang te krijgen. “Het moet iemand zijn die weet dat ik een perfectionist ben en weet dat ik vastloop”, zegt ze. “Ze geven me de vaste grond en de creatieve energie om in beweging te komen.”

Collega’s geven ook haar kijk op haar werk. Onlangs werkte ze met een team aan een marketingpitch voor een restaurantmerk. De pitch was voor een nieuwe klant, dus “er was enige onzekerheid” over wat deze klant wel of niet leuk zou vinden.

Marjolein en een andere collega – een collega-perfectionist – bogen zich over het voorstel. “Perfectionisten hebben de neiging zich te concentreren op wat moet worden opgelost en we ontkennen alles wat goed is”, zegt ze. “We hebben met z’n tweeën de details doorgenomen en dingen opnieuw bewerkt.”

Tot slot

Tot slot stelde Marjolein haar collega een kritische vraag: is deze pitch goed genoeg voor de opdrachtgever? “En we hadden allebei een ‘ah-ha-moment’ dat het was”, zegt ze.

Ze dienden de pitch in en de klant vond het geweldig. “De klant heeft nooit gezien dat er iets ontbrak”, zegt ze. “Ze zagen de creativiteit, de glans en de finesse.”

Deze goedkeuring was een krachtig signaal voor Marjolein . “Ik probeer mezelf eraan te herinneren dat ik niet te maken heb met situaties van leven of dood. Het is gewoon marketing.”

Lees ook over omgaan met perfectionisme