De nadelen van perfectionisme

Perfectionisme klinkt zo positief. Maar onderzoekers ontdekken dat het ronduit gevaarlijk is. Wat leidt tot een lange lijst van gezondheidsproblemen, die toeneemt. Lees meer over de nadelen van perfectionisme.

In een van mijn vroegste herinneringen ben ik aan het tekenen. Ik weet niet meer wat de afbeelding zou moeten zijn, maar ik herinner me de fout. Mijn stift glijdt weg, een onbedoelde lijn verschijnt en mijn lip trilt. Het beeld is al lang verdwenen. Maar dat gevoel van diepe frustratie, zelfs schaamte, blijft me bij.

nadelen van perfectionisme

Vaker dan ik zou willen toegeven, zal iets schijnbaar onbelangrijks ervoor zorgen dat hetzelfde gevoel weer de kop opsteekt. Iets kleins als het per ongeluk platdrukken van de cake die ik de familie van mijn vriend voor Kerstmis meebracht, kan dagenlang in mijn gedachten ronddwalen, vergezeld van af en toe stemmen als “Hoe stom!” en “Je had beter moeten weten”.

Het niet halen van een groter doel, zelfs als ik weet dat het bijna onmogelijk is om het te bereiken, kan me tijdelijk uit het veld slaan. Toen een agent me vertelde dat ze wist dat ik op een dag een boek zou schrijven, maar dat het specifieke idee dat ik haar had voorgesteld niet bij de markt paste, voelde ik me leeggelopen op een hartverscheurende manier die verder ging dan teleurstelling. Het negatieve overstemde het positieve. ‘Je gaat nooit een boek schrijven,’ zei mijn innerlijke stem. Je bent niet goed genoeg. Het kon die stem niet schelen dat dit rechtstreeks in tegenspraak was met wat de agent eigenlijk zei.

De opkomst van perfectionisme

Als ik met perfectionisme heb geworsteld, ben ik verre van alleen. De neiging begint jong en het komt steeds vaker voor. Thomas Curran en Andrew Hill’s recente meta-analyse van de mate van perfectionisme van 1989 tot 2016, de eerste studie om perfectionisme tussen generaties te vergelijken, vond significante stijgingen onder meer recente studenten in de VS, het VK en Canada. Met andere woorden, de gemiddelde student van vorig jaar had veel meer kans op perfectionistische neigingen dan een student in de jaren negentig of het begin van de jaren 2000.

Maar liefst twee op de vijf kinderen en adolescenten zijn perfectionisten.

De opkomst van perfectionisme betekent niet dat elke generatie meer bereikt wordt. Het betekent dat we zieker en droeviger worden en zelfs ons eigen potentieel ondermijnen.

Perfectionisme is tenslotte een uiteindelijk zelfvernietigende manier om door de wereld te bewegen. Het is gebaseerd op een ondragelijke ironie: fouten maken en toegeven is een noodzakelijk onderdeel van groeien, leren en mens zijn. Het maakt je ook beter in je carrière en relaties en het leven in het algemeen. Door tot elke prijs fouten te vermijden, kan een perfectionist het moeilijker maken om zijn eigen verheven doelen te bereiken.

Maar het nadeel van perfectionisme is niet alleen dat het je ervan weerhoudt om je meest succesvolle, productieve zelf te zijn. Perfectionistische neigingen zijn in verband gebracht met een waslijst van klinische problemen. Denk hierbij aan:

  • depressie en angst (zelfs bij kinderen)
  • zelfbeschadiging
  • sociale fobie en agorafobie
  • obsessief-compulsieve stoornis
  • eetaanvallen, anorexia, boulimia en andere eetstoornissen
  • post -traumatische stressstoornis
  • chronisch vermoeidheidssyndroom
  • slapeloosheid
  • hamsteren
  • dyspepsie
  • chronische hoofdpijn
  • zelfs vroege sterfte en zelfmoord

Perfectionisme en psychische stoornissen

Er zijn onderzoeken die suggereren dat hoe hoger het perfectionisme is, hoe meer psychische stoornissen je zult krijgen – Sarah Egan
“Het is iets dat alles doorkruist, in termen van psychologische problemen”, zegt Sarah Egan, een senior research fellow aan de Curtin University in Perth, gespecialiseerd in perfectionisme, eetstoornissen en angst. “Er zijn niet zoveel andere dingen die dat doen.

“Er zijn onderzoeken die suggereren dat hoe hoger het perfectionisme is, hoe meer psychische stoornissen je zult krijgen.”

Cultureel zien we perfectionisme vaak als iets positiefs. Zelfs zeggen dat je perfectionistische neigingen hebt, kan overkomen als een terughoudend compliment voor jezelf; het is praktisch een standaardantwoord op de vraag “Wat is je slechtste eigenschap?” vraag in sollicitatiegesprekken. (Vroegere werkgevers, nu weet je het! Ik was niet alleen schattig).

Dit is waar perfectionisme ingewikkeld en controversieel wordt. Sommige onderzoekers zeggen dat er sprake is van adaptief, of ‘gezond’ perfectionisme (gekenmerkt door hoge normen, motivatie en discipline) versus ons een onaangepaste of ‘ongezonde’ versie (wanneer je best nooit goed genoeg lijkt en het niet halen van doelen je frustreert). In een onderzoek onder 1.000 Chinese studenten ontdekten onderzoekers dat hoogbegaafde studenten perfectionistischer waren in de adaptieve manieren. (Aan de andere kant waren onaangepaste perfectionisten vaker niet-begaafd). En hoewel onderzoek aantoont dat onaangepaste eigenschappen, zoals jezelf in elkaar slaan vanwege fouten of het gevoel dat je niet kunt voldoen aan de verwachtingen van je ouders, je kwetsbaarder maken voor depressies, maar sommige andere onderzoeken hebben aangetoond dat ‘adaptieve’ aspecten zoals streven naar prestaties geen effect hebben op allemaal of kan je zelfs beschermen.

Maar dat is niet altijd het geval. Het simpelweg hebben van hoge persoonlijke normen is bijvoorbeeld in verband gebracht met zelfmoordgedachten. En zelfs als er soms voordelen zijn aan perfectionistisch denken, zijn ze klein en, zo beweren onderzoekers, verkeerd begrepen.

Perfectionisme en burn-out

In een meta-analyse uit 2016 van 43 onderzoeken naar perfectionisme en burn-out, bijvoorbeeld, ontdekten Hill en Curran dat atleten, werknemers en studenten weinig of geen baat hadden bij aspecten zoals het hebben van zeer hoge persoonlijke normen, vergeleken met mensen die dat niet deden. ze hebben. Mensen die meer ‘onaangepast’ perfectionisme uitten, ervaarden daarentegen significant meer burn-out.

Perfectionisme is geen gedrag. Het is een manier om over jezelf te denken – Andrew Hill
“Er is enige suggestie geweest dat perfectionisme in sommige gevallen gezond en wenselijk zou kunnen zijn. Op basis van de zestig onderzoeken die we hebben gedaan, denken we dat dit een misverstand is”, zegt York St John University’s Hill. “Hard werken, toegewijd zijn, ijverig, enzovoort – dit zijn allemaal wenselijke eigenschappen. Maar voor een perfectionist zijn die eigenlijk een symptoom, of een bijproduct, van wat perfectionisme is. Perfectionisme gaat niet over hoge normen. Het gaat over onrealistische normen.

Perfectionisme is een manier om over jezelf na te denken

Veel onderzoekers zeggen zelfs dat factoren die vaak ‘gezond’ perfectionisme worden genoemd, zoals het streven naar uitmuntendheid, eigenlijk helemaal geen perfectionisme zijn. Het is gewoon gewetensvolheid – wat verklaart waarom mensen met die neigingen vaak verschillende uitkomsten hebben in onderzoeken. Perfectionisme, zo stellen ze, wordt niet gedefinieerd door hard te werken of hoge doelen te stellen. Het is die kritische innerlijke stem.

Neem de student die hard werkt en een slecht cijfer haalt. Als ze tegen zichzelf zegt: “Ik ben teleurgesteld, maar het is oké; Ik ben over het algemeen nog steeds een goed mens’, dat is gezond. Als de boodschap is: “Ik ben een mislukkeling. Ik ben niet goed genoeg’, dat is perfectionisme.

Die innerlijke stem bekritiseert verschillende dingen voor verschillende mensen – werk, relaties, netheid, fitness. Mijn eigen neigingen kunnen sterk verschillen van die van iemand anders. Er kan iemand voor nodig zijn die mij goed kent om ze op te pikken. (Toen ik mijn partner een bericht stuurde dat ik dit verhaal aan het schrijven was, stuurde hij onmiddellijk een lange rij lachende emoji’s terug).

Perfectionisten voelen elke hobbel in de weg. Ze zijn behoorlijk stressgevoelig

Hill

Stressgevoelig

Als gevolg hiervan kunnen perfectionisten en niet-perfectionisten “van een afstand voor een korte tijd hetzelfde lijken. Maar als je ze van dichtbij bekijkt en ze in de loop van de tijd observeert, hebben gewetensvolle mensen een meer adaptieve manier om met dingen om te gaan als er iets misgaat’, zegt Hill. “Perfectionisten voelen elke hobbel in de weg. Ze zijn behoorlijk stressgevoelig.”

Perfectionisten kunnen probleemloos een storm inslaan, een korte slechte wind in een orkaan van categorie vijf. Zo ervaren ze het in ieder geval. En omdat de ironie nooit eindigt, zorgen de gedragingen die perfectionisten uiteindelijk aanpassen ervoor dat ze eerder zullen falen.

In een laboratoriumexperiment gaf Hill bijvoorbeeld zowel perfectionisten als niet-perfectionisten specifieke doelen. Wat hij hun niet vertelde, was dat de test gemanipuleerd was: geen van hen zou slagen. Interessant is dat beide groepen dezelfde inspanning bleven leveren. Maar een groep voelde zich veel ongelukkiger over de hele zaak – en gaf het eerder op. Raad eens welke.

Perfectionisten hebben de neiging om harder te reageren

Geconfronteerd met mislukking, “hebben perfectionisten de neiging om harder te reageren” op het gebied van emoties. Ze ervaren meer schuldgevoel, meer schaamte”, zegt Hill. Perfectionisten ervaren ook meer woede. “Ze geven makkelijker op. Ze hebben nogal ontwijkende neigingen om ermee om te gaan als dingen niet perfect kunnen zijn.”

Dat weerhoudt hen natuurlijk van het succes dat ze willen bereiken. In zijn meer dan 60 onderzoeken die zich bijvoorbeeld op atleten richten, heeft Hill ontdekt dat de grootste voorspeller van succes in sport gewoon oefening is. Maar als de oefening niet goed gaat, kunnen perfectionisten stoppen.

Het doet me denken aan mijn eigen jeugd die doorspekt was met het vermijden (of starten en stoppen) van bijna elke sport die er was. Als ik bijna vanaf het begin niet bedreven was in iets, wilde ik niet verder gaan – vooral als er een publiek toekeek. Meerdere onderzoeken hebben zelfs een verband gevonden tussen perfectionisme en faalangst, zelfs bij kinderen vanaf 10 jaar.

Schaamte

Het probleem is dat voor perfectionisten prestaties verweven zijn met hun zelfgevoel. Als ze er niet in slagen, voelen ze niet alleen teleurstelling over hoe ze het hebben gedaan. Ze voelen zich beschaamd over wie ze zijn. Ironisch genoeg wordt perfectionisme dan een verdedigingstactiek om schaamte op afstand te houden: als je perfect bent, faal je nooit, en als je nooit faalt, is er geen schaamte.

Als gevolg hiervan wordt het streven naar perfectie een vicieuze cirkel – en, omdat het onmogelijk is om perfect te zijn, een vruchteloze cirkel.

Perfectionisme is ook gevaarlijk. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijden recordaantallen jongeren aan een psychische aandoening. Depressie, angst en zelfmoordgedachten komen nu vaker voor in de VS, Canada en het VK dan tien jaar geleden. Onderzoek toont aan dat perfectionistische neigingen problemen als depressie, angst en stress voorspellen, zelfs wanneer onderzoekers controleerden op eigenschappen als neuroticisme. Erger nog, zelfkritiek kan leiden tot depressieve symptomen, maar die symptomen kunnen dan zelfkritiek verergeren en een verontrustende lus sluiten.

Geestelijke gezondheidsproblemen worden niet alleen veroorzaakt door perfectionisme; sommige van deze problemen kunnen ook leiden tot perfectionisme. Een recente studie toonde bijvoorbeeld aan dat studenten met sociale angst over een periode van een jaar meer kans hadden om perfectionisten te worden – maar niet omgekeerd.

Er is ook aangetoond dat zelfcompassie een van de krachtigste beschermingen tegen angst en depressie is – precies datgene dat perfectionisten missen. En zelfkritiek, waar perfectionisten zo goed in zijn, voorspelt depressie.

Perfectionisme en zelfmoord

Bijna elke perfectionistische neiging – inclusief het simpelweg hebben van hoge persoonlijke normen – was gecorreleerd met vaker aan zelfmoord denken
Als het gaat om het meest dramatische voorbeeld, zelfmoord, hebben talrijke onderzoeken ook aangetoond dat perfectionisme op zichzelf al een dodelijke bijdrage levert. Eén ontdekte dat perfectionisme ervoor zorgde dat depressieve patiënten meer geneigd waren om aan zelfmoord te denken, zelfs boven gevoelens van hopeloosheid. Een recente meta-analyse, de meest complete over het verband tussen zelfmoord en perfectionisme tot nu toe, vond dat bijna elke perfectionistische neiging – inclusief bezorgd zijn over fouten, het gevoel hebben dat je nooit goed genoeg bent, kritische ouders hebben of gewoon hoge persoonlijke normen hebben – was gecorreleerd met vaker aan zelfmoord denken. (De twee uitzonderingen: georganiseerd zijn of veeleisend van anderen).

Sommige van die criteria, met name druk van ouders en perfectionistische zorgen, waren ook gecorreleerd met meer zelfmoordpogingen.

“Zwart-wit denken kan perfectionisten ertoe brengen mislukkingen te interpreteren als catastrofes die, in extreme omstandigheden, de dood rechtvaardigen”, schreven de onderzoekers. “Onze bevindingen sluiten ook aan bij een bredere literatuur die suggereert dat wanneer mensen hun sociale wereld ervaren als met druk gevuld, veroordelend en hyperkritisch, ze nadenken over en/of deelnemen aan verschillende mogelijke manieren om te ontsnappen (bijv. alcoholmisbruik en eetaanvallen), waaronder zelfmoord.”

En terwijl gewetensvolle mensen de neiging hebben om langer te leven, sterven perfectionisten eerder.

Perfectionisme en gezondheid

In veel opzichten zijn slechtere gezondheidsresultaten voor perfectionisten niet zo verrassend. “Perfectionisten worden vrijwel overspoeld met stress. Zelfs als het niet stressvol is, zullen ze meestal een manier vinden om het stressvol te maken”, zegt Gordon Flett, die al meer dan 30 jaar perfectionisme bestudeert en wiens beoordelingsschaal zich ontwikkelde met e Paul Hewitt wordt beschouwd als een gouden standaard

Bovendien, zegt hij, als je perfectionisme een uitlaatklep vindt in bijvoorbeeld workaholisme, is het onwaarschijnlijk dat je veel pauzes zult nemen om te ontspannen – waarvan we nu weten dat zowel ons lichaam als onze hersenen nodig hebben voor een gezond functioneren.

Hoe zelfvernietigend perfectionisme ook lijkt, het is een neiging die door steeds meer mensen wordt gedeeld. De meta-analyse van Hill en Curran is de eerste die uitgebreid ingaat op de mate van perfectionisme over een lange periode. (Er zijn zoveel manieren om perfectionisme te meten, onderzoekers moesten wachten tot een solide – in dit geval die van Flett en Hewitt – lang genoeg bestond en in voldoende onderzoeken was gebruikt). In totaal vormden de onderzoeken een pool van meer dan 40.000 Amerikaanse, Britse en Canadese niet-gegradueerde studenten.

Van 1989 tot 2016 was er een toename in elk type perfectionisme

Van 1989 tot 2016 waren er over de hele linie stijgingen. Maar de grootste stijging deed zich voor bij ‘sociaal voorgeschreven perfectionisme’, gekenmerkt door het gevoel dat anderen hoge eisen stellen: 32%. “De reden dat het zo problematisch is, is dat het de dimensie is die het sterkst gecorreleerd is met ernstige psychische aandoeningen”, zegt Curran.

De bevindingen komen overeen met wat eerder is gemeld. Een onderzoek uit 2015 van hoogbegaafde adolescenten in de voorsteden vond bijvoorbeeld “aanzienlijk hogere scores van perfectionisme (vooral ongezonde dimensies) dan eerdere onderzoeken”. Een tien jaar durende blik op Tsjechische rekenwonders van tieners vond hetzelfde.

In haar klinische praktijk, waar ze vaak werkt met patiënten met eetstoornissen, heeft Egan het ook gezien. “Ik ben constant geschokt door de leeftijdscategorieën. We zien steeds jongere presentaties van meisjes: zeven jaar, acht jaar oud”, zegt ze. “Dat wordt vaak gedreven door perfectionisme. Dus, denk ik, ja: elke generatie wordt waarschijnlijk perfectionistischer.”

Waar komt deze stijging vandaan? Als je het idee voor ogen houdt dat perfectionisme voortkomt uit het combineren van je identiteit met je prestaties, kan de vraag worden: waar komt het niet vandaan?

Samenleving

Velen van ons leven immers in samenlevingen waar de eerste vraag wanneer je iemand ontmoet is wat je voor de kost doet. Waar we zo letterlijk gewaardeerd worden om de kwaliteit en omvang van onze prestaties dat die prestaties vaak rechtstreeks verband houden met ons vermogen om huur te betalen of eten op tafel te zetten. In situaties waarbij volslagen vreemden deze waarden op papier afwegen om alles te bepalen, van of we die flat kunnen huren of die auto kunnen kopen of die lening kunnen krijgen. Waar we vervolgens onze toegang tot die bronnen aangeven met ons uiterlijk – deze schoenen, dat lichaamsbouw – en andere mensen die dat op hun beurt afwegen om te zien of we de juiste persoon zijn voor een sollicitatiegesprek of een dineruitnodiging.

Curran en Hill hebben een soortgelijk voorgevoel. “Mislukkingen zijn zo ernstig in een marktgerichte samenleving”, merkt Curran op, eraan toevoegend dat dat is geïntensiveerd nu regeringen de sociale vangnetten hebben afgebroken. Zelfs op scholen is concurrentie ingebed: neem gestandaardiseerde testen en hoge druk op de universiteit. Als gevolg hiervan is het geen wonder dat ouders zichzelf en hun kinderen steeds meer onder druk zetten om steeds meer te bereiken.

Wanneer de focus op prestatie ligt, worden kinderen erg afkerig van fouten. Als kinderen dat gaan internaliseren. Het idee dat we onszelf alleen kunnen definiëren in strikte, enge termen van prestatie – dan zie je perfectionistische neigingen binnenkomen. Een longitudinaal onderzoek vond bijvoorbeeld dat een focus op academische prestaties een latere toename van perfectionisme voorspelt.

Evenzo kan de gouden-ster-methode van ouderschap en scholing een effect hebben gehad. Als je wordt geprezen als je iets goed doet en niet wordt geprezen als je dat niet doet, kun je leren dat je pas echt iets waard bent als je de goedkeuring van anderen hebt gekregen.

Kinderen worden erg afkerig van fouten, als de focus op prestatie ligt

Andere strategieën, zoals kinderen zich schuldig laten voelen omdat ze een fout hebben gemaakt, maken het nog problematischer. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit soort ouderlijke tactieken ervoor zorgen dat kinderen meer geneigd zijn om perfectionisten te worden – en later om depressies te ontwikkelen.

Faalangst wordt ook op andere manieren vergroot. Neem sociale media: maak vandaag een fout en je angst dat het misschien wordt uitgezonden, zelfs wereldwijd, is nauwelijks irrationeel. Tegelijkertijd versterken al die glanzende feeds de onrealistische standaard s.

Een beetje perfectionisme is erfelijk. Maar het ontstaat ook door de omgeving (als het alleen maar genetisch was, lijkt het onwaarschijnlijk dat het zo veel zou toenemen). Dus hoe kunnen ouders het tegengaan? Modelleer goed gedrag door naar hun eigen perfectionistische neigingen te kijken, zeggen onderzoekers. En toon onvoorwaardelijke liefde en genegenheid.

Het gaat om het creëren van een omgeving waarin imperfectie niet alleen wordt geaccepteerd, maar wordt gevierd, omdat het betekent dat we mensen zijn

Rasmussen

“Het zegt dingen als ‘Je hebt daar echt je best voor gedaan. Ik ben trots op de moeite die je hebt gedaan.’ Het gaat om het creëren van een omgeving waarin imperfectie niet alleen wordt geaccepteerd, maar wordt gevierd – omdat het betekent dat we mensen zijn’, zegt Rasmussen, die co-auteur was van een analyse over hoe gezinssystemen perfectionisme kan kweken. “Of aan het kind communiceren dat liefde en zorg niet afhankelijk zijn van prestatie.

Het is het idee dat je niet perfect hoeft te zijn om beminnelijk of geliefd te zijn

Perfectionisme kan een bijzondere uitdaging zijn om te behandelen. Je kunt iemand trainen om meer zelfcompassie te hebben in een therapeutische setting. Maar als ze bijvoorbeeld terug naar kantoor gaan met dezelfde veeleisende baas en hetzelfde diepgewortelde gedrag, kan er veel de deur uitgaan.

Dan is er natuurlijk de wijdverbreide (zij het onjuiste) overtuiging dat perfectionist zijn ons betere werkers (of ouders, of atleten, of wat voor taak dan ook) maakt.

Wat het anders maakt dan depressie of angst is dat de persoon het vaak waardeert


“Het moeilijke eraan, en wat het anders maakt dan depressie of angst, is dat de persoon het vaak waardeert”, zegt Egan. “Als we angst of depressie hebben, waarderen we die symptomen niet. We willen van ze af. Wanneer we een persoon met perfectionisme zien, staan ze vaak ambivalent tegenover verandering. Mensen zeggen dat het hen voordelen oplevert.”

Ze heeft haar patiënten geholpen door hen te helpen zichzelf te bewijzen dat dat niet het geval is. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat ze elke avond drie uur extra thuis moeten werken om goed te zijn in hun werk, kunnen ze experimenteren door dat een week niet te doen. Meestal merkt de patiënt niet alleen dat het geen verschil maakt, maar dat de extra rust zelfs hun prestaties kan verbeteren.

Ik heb met een deel van dat loslaten zelf geëxperimenteerd. Het is hand in hand gegaan met het bewust worden wanneer ik te veel op me neem en mezelf uitput in mijn poging om ‘genoeg’ te doen (een hoeveelheid, realiseer ik me, die voor mij niet echt bestaat).

Kritische houding

Het grotere stuk is echter het vervangen van die kritische tickertape door vriendelijkere berichten – zowel naar mezelf als naar anderen. Ik ben (met wisselend succes) begonnen bewust te voorkomen dat ik overdreven reageerde op de fouten van anderen. Moeilijker, maar ook belangrijk, is dat ik mezelf ervan heb weerhouden om overdreven te reageren op de mijne. Ironisch genoeg omvat dat ook proberen mezelf niet te bekritiseren als ik dat doel op zich niet haal.

Het is een werk in uitvoering. Maar wat ik heb gemerkt is dat, elke keer dat ik kritiek en perfectioneren kan vervangen door mededogen, ik me niet alleen minder gestrest, maar ook vrijer voel. Blijkbaar is dat niet ongebruikelijk.

“Het kan bevrijdend zijn, onvolmaaktheid laten gebeuren en het accepteren en vieren”, zegt Rasmussen. “Omdat het vermoeiend is om dat allemaal vol te houden.”

Neem contact op over perfectionisme coaching

Heb jij last van je perfectionistische gedachten? Loop jij tegen je eigen perfectionistische gedrag aan? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met coaching. Met een aantal sessies sta jij weer in je kracht. Met perfectionisme coaching van Hazeleger Coaching heb je je leven lang plezier!

Lees ook