Perfectionisme coaching

Perfectionisme klinkt zo positief, maar er kleven zo veel nadelen aan. Loop je vast in je eigen gedachtepatroon? Vertoon je zelf saboterend gedrag en vind je het moeilijk om dit te veranderen. Zoek dan hulp in de vorm van perfectionisme coaching.

Deze video is gemaakt op je meer bekend te maken met het principe van coaching en wat het voor je kan betekenen. Er is in deze uitlegvideo voor een richting gekozen, maar deze is zeker niet in beton gegoten.

Je kent het waarschijnlijk wel. Een scene uit een tekenfilm waarbij een karakter een duiveltje en een engeltje op zijn schouder heeft. Het duiveltje en engeltje proberen het karkater allebei te overtuigen van hun gelijk. Het karakter kijkt het duiveltje en engeltje vertwijfelt aan en probeert de juiste keuze te maken op basis van datgene dat ze hem proberen te vertellen.

Deze situatie is tot op zekere hoogte te vergelijken met je eigen situatie als je zelf vastloopt op een bepaald vraagstuk. Vaak gaat er een hele periode aan vooraf voordat je inziet dat je niet verder komt en de hulp van een coach kunt gebruiken.

Vaak is het zo dat je een coach nodig hebt om vaste gedachtepatronen te doorbreken, om in te zien dat je belemmerende overtuigingen hebt, om belemmerende overtuigingen om te buigen naar dienende overtuigingen, om te helpen luisteren naar dat duiveltje en dat engeltje.

Luisteren

Luisteren?! Hoezo?! Dat doe ik toch? Het lijkt zo normaal, maar in de werkelijkheid is het zo moeilijk. Het is één van de meest onderschatte vaardigheden. Luisteren naar een ander, maar ook zeker naar jezelf.

Het hoeven echter geen engeltje en duiveltje te zijn. Dit kunnen ook andere delen in jou zijn. Denk bijvoorbeeld aan jouw perfectionist. Dat deel in jou dat ervoor zorgt dat het op en top voor elkaar is. Of aan je levensgenieter. Dat deel in jou dat de lat niet zo hoog heeft liggen en graag meer wil relaxen en meer wil genieten.

In het dagelijks leven doorloop je vaak dezelfde gedachtepatronen rondom jouw vraagstuk. Bovendien heb je ontzettend veel afleiding, te weinig tijd en goed bedoelde adviezen van de mensen om je heen bieden niet de oplossing die je zoekt. Dit zorgt ervoor dat je vast loopt.

Met behulp van coaching wordt je begeleid om goed te luisteren naar deze delen in jezelf. Door de delen in jezelf ver uit elkaar te trekken en op deze plek na te gaan wat je denkt en te voelen wat het met je doet. Door je overtuigingen en je gevoel op beide posities bloot te leggen, krijg je waardevolle nieuwe inzichten. Inzichten in je eigen gedrag, in je eigen overtuigingen, in je eigen gevoel én op het gebied van jouw zingeving. Deze eerste stap is al een hele krachtige en motiverende stap in beantwoording van jouw vraagstuk. In de praktijk ben je vaak al met 3 à 4 sessie al geholpen.

Coaching zorgt er bovendien voor dat je bewuster bent van je eigen gedrag, denken en gevoel. Het zorgt uiteindelijk voor meer plezier en meer zingeving in je leven.

Perfectionisme

Perfectionisme is een positieve eigenschap die je kansen op succes vergroot. Het kan echter ook leiden tot ondermijnende gedachten en gedragingen die het juist moeilijker maken om je doelen te bereiken. Bovendien kan perfectionisme leiden tot stress, angst, depressie en andere psychische problemen. Maak perfectionisme tot je kracht met coaching.

Perfectionisme coaching

Wat is perfectionisme?

Perfectionisme is je verwachting en instelling om het maximale resultaat te willen behalen. Jij legt de lat hoog en neemt geen genoegen met minder. Er is namelijk altijd wel iets wat in jouw ogen nog beter kan. Je gaat maar door en stelt geen grenzen. Je wilt het letterlijk perfect doen. Perfectionisme gaat vaak gepaard met mooie eigenschappen zoals:

  • Discipline
  • Gedrevenheid
  • IJver
  • Nauwkeurigheid
  • Hoog moraal
  • Ambitie
  • Prestatiedrang
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel

Perfectionisme kent vele vormen. Denk bijvoorbeeld aan perfectionisme op het gebied van je eigen prestaties, je eigen vertoon of je eigen gevoel. Maar ook aan sociaal en moralistisch perfectionisme of perfectionisme gericht op anderen. Wellicht herken je je in één of in een combinatie van deze vormen.

Wat is prestatie perfectionisme?

Prestatie perfectionisme is gericht op willen presteren. Hoge cijfers halen, goed werk afleveren, goede resultaten halen met sporten. Je wilt ergens voor slagen en succesvol zijn.

Wat is uiterlijk perfectionisme?

Uiterlijk perfectionisme heeft betrekking op je eigen vertoon. Je wilt er altijd op-en-top uitzien. Je haren, gezicht en kleding moeten er uit de kunst uit zien. Daarnaast ziet je kamer of je huis er altijd vlekkeloos uit.

Wat is sociaal perfectionisme?

Sociaal perfectionisme is de vorm van perfectionisme waarbij je volmaakt wil zijn in de ogen van anderen. Je wilt voldoen aan alle standaarden en verwachtingen van anderen. Je hebt het idee dat dierbaren onrealistische verwachtingen van jou hebben. Dat ze jou streng beoordelen en druk op je uitoefenen om perfect te zijn.

Wat is moralistisch perfectionisme?

Moralistisch perfectionisme heeft betrekking op goed en fout. Dat wil zeggen dat je perfect wilt leven naar je eigen wetten van goed of fout. Denk bijvoorbeeld aan ongezond eten. In jouw ogen is een frietje van de snackbar ongezond. Als je dan toch een keer zo’n frietje eet, dan kun je jezelf dat maar moeilijk vergeven.

Wat is emotioneel perfectionisme?

Emotioneel perfectionisme heeft betrekking op de hoge standaarden die je hanteert ten aanzien van je eigen goed voelen. Gevoelens die je zelf als negatief betiteld zijn dan niet acceptabel. Je leven moet als het ware alleen maar rozengeur en maneschijn zijn. Gevoelens en gedachtes die je bezig kunnen houden zijn bijvoorbeeld: ik zou me toch …

  • eigenlijk meer ontspannen moeten voelen
  • minder aan moeten trekken wat anderen van me vinden
  • zelfverzekerder moeten voelen

Als je met dit soort gevoelens en gedachtes rondloopt kun je dit maar moeilijk loslaten.

Naast bovengenoemde vormen van perfectionisme bestaan er nog twee dimensies van perfectionisme. Namelijk de prestatie zoekend en fout vermijdend perfectionisme als tweede dimensie. En als derde dimensie op zichzelf gericht en op anderen gericht perfectionisme.

Prestatie zoekend perfectionisme

Deze perfectionisten zijn sterk gericht op het halen van een extreem hoge standaard. En ze verwachten vaak hetzelfde van anderen. Daarbij denken deze perfectionisme in twee opties: alles of niets. Een middenweg bestaat niet.

Fout vermijdend perfectionisme

Deze perfectionisten zijn sterk gericht op het voorkomen van fouten. Ze zien fouten als momenten van falen. Niet als leermomenten om te groeien. Deze perfectionisten maken zich steeds zorgen. Is wat ik maak of doe wel goed genoeg? Zullen anderen vinden dat ik het niet goed heb gedaan?

Op zichzelf gericht perfectionisme

Sommige perfectionisten zijn vooral bezig met het behalen van een hoge standaard, omdat ze veel van zichzelf vragen. Zij zijn hun eigen grootste criticus. Deze mindset gaat vooral samen met de prestatie zoekende perfectionisten.

Op anderen gericht perfectionisme

Sommige perfectionisten zijn vooral bezig met het behalen van een hoge standaard en het voorkomen van fouten. Ze zijn namelijk bang voor afwijzing. In hun ogen is de ander de grootste criticus. Deze mindset gaat vooral samen met de fout vermijdende perfectionisten.

Ben ik perfectionistisch?

Vind jij het normaal dat als je iets doet dat je het dan perfect doet? Verlang jij van anderen dat ze de dingen die ze doen perfect doen? Moedig jij anderen aan om jouw maatstaven te hanteren? Waarderen anderen de kwaliteit van jouw werk? Als jij op alle vier de vragen ja als antwoord geeft, dan ben je perfectionistisch.

Wanneer is perfectionisme een kwaliteit?

Als je streeft naar hoge kwaliteit en je tegelijkertijd aanvoelt wanneer je tevreden kunt zijn over het resultaat. Je bent dan niet overbezorgd en bent niet bang om fouten te maken. Als je leert van je fouten en opbouwende kritiek kunt plaatsen. Als er iets niet goed loopt, ben je niet gelijk uit het veld geslagen. Mensen mogen je over het algemeen graag en je gaat namelijk op een bevlogen manier met je werk om. Op dit niveau is perfectionisme een kwaliteit.

Valkuilen van Perfectionisme en coaching

Te veel van het goed is niet goed. Zo is het ook met perfectionisme. Als je doorslaat in je perfectionisme dan beland je in je valkuil. Je bent dan te kritisch, doet aan muggenzifterij, bent ergens te lang mee bezig of bent zelfs dwangmatig bezig. Lees hieronder nog een aantal gevolgen van de valkuilen van perfectionisme.

  • Het kost je veel energie
  • Je ervaart stress
  • Vaak piekeren en slecht slapen
  • Voortdurende onrust in je lichaam
  • Overmatig teleurgesteld zijn als dingen anders lopen dan gedacht
  • Je bent minder productief en effectief
  • Je hebt last van uitstelgedrag
  • Snel verzanden in details
  • Weinig ruimte voor plezier en rust
  • Je blijft zo veel mogelijk in je comfortzone
  • Je gevoel van eigenwaarde is gebaseerd op de goedkeuring van anderen

Met behulp van perfectionisme coaching kun jij ervoor zorgen dat je weer in je kracht komt te staan.

Perfectionisme coaching

Perfectionisme ontstaat door het gevoel dat je niet oké bent zoals je bent. Dit gevoel is misschien in je jeugd ontstaan, doordat je ouders hoge verwachtingen van je hadden. Of wellicht later in je volwassenjaren. Om dit gevoel van onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen te ontvluchten, ben je je gaan aanpassen.

Als perfectionist voelde je je zeker en gewaardeerd. Je voldeed aan de verwachtingen en had daardoor een heerlijke positie. Je hebt als het ware succes! En succes smaakt naar meer. Er is dus geen reden om dit gedrag los te laten. Je voelde je niet oké zoals je was en nu heb je succes zoals je bent. Hierdoor ontstaat een patroon. Een patroon aan ontwijkend gedrag. Een vlucht naar het niet willen voelen. Een vlucht weg van zoals je daadwerkelijk bent.

Met behulp van perfectionisme coaching kun jij ervoor zorgen dat je weer kunt zijn zoals je bent.

Angst en perfectionisme coaching

De drijfveer achter perfectionisme is angst.

  • Angst om niet goed genoeg te zijn
  • Faalangst
  • Angst om niet geliefd te zijn
  • Angst om niet gewaardeerd te worden

Heb je enorme bewijsdrang? Dan is dat in feite een schreeuw om gewaardeerd te voelen, want je bent bang om niet gewaardeerd te worden. Heb je faalangst? Dan ben je bang om fouten te maken, omdat je je anders denkt niet goed genoeg te zijn. Of denkt niet geliefd te worden. Of denkt niet gewaardeerd te worden.

Let op! Het draait nu om denken. Het initiële gevoel van niet oké zijn is inmiddels omgezet naar een gedachte. Of beter gezegd een overtuiging. Een mening die je als het ware tot een feit hebt verheven en daar blindelings op vaart. Blindelings, omdat je je niet bewust bent van de keuze die je ooit hebt gemaakt en het patroon dat daarop volgde.

Met behulp van perfectionisme coaching maak je jezelf bewust. Bewust van je angst, je gevoel, je overtuigingen en je gedrag.

Loslaten en perfectionisme coaching

Je bent als het ware van het zijn wie je bent, verandert in een perfectionist. Met perfectionisme is niks mis mee, maar zodra je er in doorslaat gaat het tegen je werken. Om weer in je kracht te komen staan, is het zaak dat je iets bijleert. Bijleert in de vorm van loslaten. Streven naar perfectie is zeker niet altijd ideaal. In plaats van ‘perfect’, kun je misschien beter voor ‘goed genoeg’ gaan.

Loslaten, hoe lekker is dat? Denk bijvoorbeeld aan de zware boodschappentassen die je van de auto naar de keuken draagt. Heerlijk als je die kunt neerzetten. Of je laatste werkdag bij je werkgever. Je hebt je taken en verantwoordelijkheden overgedragen. Een lege mailbox takenlijst. Je bent vrij en voelt rust. Dat zijn natuurlijk een paar voorbeelden waarin loslaten niet echt een uitdaging is.

“Loslaten, betekent tijdelijk houvast verliezen. Niet loslaten betekent voor altijd houvast verliezen.”

Als loslaten moeilijker is dan vasthouden, dan weegt vasthouden zwaarder dan loslaten. Het vasthouden aan bijvoorbeeld perfectionisme, een relatie, controle of angst bied je dan schijnbaar meer dan het loslaten. Schijnbaar meer bescherming, schijnbaar meer zekerheid of schijnbaar meer veiligheid.

Loslaten betekent niet langer vasthouden. Niet langer vasthouden van gevoelens, emoties zoals: boosheid, verdriet of angst, loslaten van mensen, je kinderen, je verleden, oude patronen, gedachten of het loslaten van belemmerende overtuigingen.

Met behulp van perfectionisme coaching maak je jezelf bewust van de situatie waar je weg van wilt en van de situatie die je graag wilt. Je maakt jezelf bewust van belemmerende overtuigingen en krijgt waardevolle nieuwe inzicht. Inzichten die jouw motiveren om de stap te zetten in de richting die jij wilt

Wat kost perfectionisme coaching

Hazeleger Coaching heeft een compleet team met ervaren coaches die actief zijn in heel Nederland. Ook bij jou in de buurt. Het is heel belangrijk dat je een klik hebt met jouw coach. Een coachsessie duurt normaal gesproken anderhalf uur. Als je na een half uur het gevoel hebt, dat die klik er niet is, kun je de coaching kosteloos stoppen. De kosten voor coaching bedragen € 90,- per uur. Het aantal sessies is afhankelijk van jouw situatie. Gemiddeld genomen ben je met 3 of 4 sessie al geholpen.

Neem contact op over perfectionisme coaching

Heb jij last van je perfectionistische gedachten? Loop jij tegen je eigen perfectionistische gedrag aan? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met coaching. Met een aantal sessies sta jij weer in je kracht. Met perfectionisme coaching van Hazeleger Coaching heb je je leven lang plezier!

Wil je meer weten over perfectionisme coaching

Wil je graag nog meer weten over perfectionisme en coaching? Neem dan vrijblijvend contact op. Uit ervaring weten we dat het er vaak een heel proces aan vooraf gaat voordat je besluit dat je wel wat hulp kunt gebruiken.

Lees ook