Waarom ben ik zo moe? 10 oorzaken van vermoeidheid

Waarom ben ik zo moe. 10 redenen en wat je eraan kunt doen.

Waarom ben ik zo moe

Regelmatig moe voelen lijkt heel gewoon. In feite geeft ongeveer een derde van de gezonde tieners, volwassenen en ouderen aan zich slaperig of vermoeid te voelen. Vermoeidheid is een veel voorkomend symptoom van verschillende aandoeningen en ernstige ziekten, maar wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door eenvoudige leefstijlfactoren.

Gelukkig zijn dit meestal makkelijke dingen om op te lossen. Dit artikel somt 10 mogelijke redenen op waarom je altijd moe bent en geeft aanbevelingen voor manieren om je energie terug te krijgen.

1. Te veel hooi op je vork

Chronische stress kan een diepgaand effect hebben op je energieniveau en kwaliteit van leven. Hoewel enige stress normaal is, zijn overmatige stressniveaus in verschillende onderzoeken in verband gebracht met vermoeidheid. Bovendien kan je reactie op stress van invloed zijn op hoe moe je je voelt. Uit een onderzoek onder universiteitsstudenten bleek dat het vermijden van het omgaan met stress leidde tot de grootste mate van vermoeidheid.

Hoewel je stressvolle situaties misschien niet kunt vermijden, kan het ontwikkelen van strategieën om je stress te beheersen helpen voorkomen dat je je volledig uitgeput voelt. Onderzoeken suggereren bijvoorbeeld dat yoga en meditatie kunnen helpen bij het verlichten van stress. Door deel te nemen aan deze of soortgelijke lichaamsoefeningen, kun je je uiteindelijk energieker voelen en beter in staat zijn om met stress om te gaan.

SAMENVATTING

Overmatige stress kan vermoeidheid veroorzaken en je kwaliteit van leven verminderen. Het oefenen van stressverlagende technieken kan helpen om je energieniveau te verbeteren.

2. Te veel geraffineerde koolhydraten consumeren

Koolhydraten kunnen een snelle energiebron zijn. Als je ze eet, breekt je lichaam ze af tot suiker, die als brandstof kan worden gebruikt. Als je echter te veel geraffineerde koolhydraten eet, kunt je zich de hele dag door moe voelen.

Wanneer suiker en bewerkte koolhydraten worden geconsumeerd, veroorzaken ze een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Dit geeft je alvleesklier een signaal om een ​​grote hoeveelheid insuline aan te maken om de suiker uit je bloed en in je cellen te krijgen.

Deze piek in de bloedsuikerspiegel – en de daaropvolgende val – kan ervoor zorgen dat je zich uitgeput voelt. Verlangend naar snelle energie, grijp je instinctief naar nog een portie geraffineerde koolhydraten, wat kan leiden tot een vicieuze cirkel.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het minimaliseren van suiker en verwerkte koolhydraten bij maaltijden en snacks doorgaans leidt tot een hoger energieniveau. In één onderzoek rapporteerden kinderen die snacks met veel geraffineerde koolhydraten aten voor een voetbalwedstrijd meer vermoeidheid dan kinderen die een snack op basis van pindakaas aten.

Gelukkig suggereert onderzoek dat sommige voedingsmiddelen kunnen helpen beschermen tegen vermoeidheid. Zowel okra als gedroogde bonitobouillon bevatten bijvoorbeeld verbindingen die vermoeidheid kunnen verminderen en alertheid kunnen verhogen.

Om je energieniveau stabiel te houden, vervangt je suiker en geraffineerde koolhydraten door volwaardige voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, zoals groenten en peulvruchten.

SAMENVATTING

Het consumeren van geraffineerde koolhydraten kan leiden tot onstabiele bloedsuikerspiegels, waardoor je zich moe kunt voelen. Kies in plaats daarvan hele voedingsmiddelen die je bloedsuikerspiegel minimaal beïnvloeden.

3. Een zittend leven leiden

Inactiviteit kan de oorzaak zijn van je lage energie. Maar veel mensen zeggen dat ze te moe zijn om te sporten.

In een recent onderzoek was dit zelfs de meest voorkomende reden die volwassenen van middelbare leeftijd en oudere mensen gaven om niet te sporten. Een verklaring zou het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) kunnen zijn, dat wordt gekenmerkt door extreme, onverklaarbare vermoeidheid op een dagelijkse basis.

Onderzoek suggereert dat mensen met CVS over het algemeen een laag kracht- en uithoudingsvermogen hebben, wat hun inspanningsvermogen beperkt. Uit een overzicht van onderzoeken met meer dan 1500 mensen bleek echter dat lichaamsbeweging vermoeidheid kan verminderen bij mensen met CVS.

Onderzoek heeft ook aangetoond dat lichaamsbeweging vermoeidheid kan verminderen bij gezonde mensen en mensen met andere ziekten, zoals kanker. Bovendien lijkt zelfs een minimale toename van lichamelijke activiteit gunstig te zijn.

Vervang zittend gedrag door actief gedrag om je energieniveau te verhogen. Ga bijvoorbeeld zoveel mogelijk staan ​​in plaats van zitten, neem de trap in plaats van de lift en loop in plaats van korte afstanden te rijden.

SAMENVATTING

Zittend zijn kan leiden tot vermoeidheid bij gezonde mensen, maar ook bij mensen met het chronisch vermoeidheidssyndroom of andere gezondheidsproblemen. Actiever zijn kan het energieniveau helpen verhogen.

4. Niet genoeg slaap van hoge kwaliteit krijgen

Niet genoeg slaap krijgen is een van de meest voor de hand liggende oorzaken van vermoeidheid. Je lichaam doet veel dingen terwijl je slaapt, waaronder geheugen opslaan en hormonen afgeven die je metabolisme en energieniveau reguleren.

Na een nacht van hoogwaardige slaap, wordt je doorgaans fris, alert en energiek wakker. Volwassenen hebben gemiddeld zeven uur slaap per nacht nodig voor een optimale gezondheid. Belangrijk is dat de slaap rustgevend en ononderbroken moet zijn, zodat je hersenen alle vijf fasen van elke slaapcyclus kunnen doorlopen.

Naast voldoende slaap lijkt het aanhouden van een regelmatige slaaproutine ook vermoeidheid te helpen voorkomen. In één onderzoek rapporteerden adolescenten die doordeweeks en in het weekend op hetzelfde tijdstip naar bed gingen minder vermoeidheid en minder moeite om in slaap te vallen dan degenen die later op bleven en in het weekend minder uren sliepen.

Overdag fysiek actief zijn, kan je helpen om ‘s nachts meer herstellende slaap te krijgen. Uit een onderzoek bij oudere mensen bleek dat lichaamsbeweging hielp om hun slaapkwaliteit te verbeteren en vermoeidheid te verminderen.

Bovendien kan een dutje helpen het energieniveau te verhogen. Het is aangetoond dat dutjes de vermoeidheid verminderen bij piloten, die vaak vermoeidheid ervaren door lange werkuren en jetlag.

Om te verbeteren hoeveelheid en kwaliteit van je slaap, ga elke avond op ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed, ontspan voor het slapengaan en zorg voor voldoende activiteit gedurende de dag.

Als je het echter moeilijk vindt om in slaap te vallen of door te slapen en je vermoedt dat je een slaapstoornis heeft, overleg dan met je arts om je slaap te laten beoordelen door een specialist.

SAMENVATTING

Onvoldoende of slechte slaap is een veelvoorkomende oorzaak van vermoeidheid. Door meerdere uren ononderbroken te slapen, kunnen je lichaam en hersenen opladen, waardoor je zich overdag energiek voelt.

5. Voedselgevoeligheden

Voedselovergevoeligheden of -intoleranties veroorzaken meestal symptomen zoals huiduitslag, spijsverteringsproblemen, loopneus of hoofdpijn.

Maar vermoeidheid is een ander symptoom dat vaak over het hoofd wordt gezien. Onderzoek suggereert ook dat de kwaliteit van leven meer kan worden beïnvloed door vermoeidheid bij mensen met voedselgevoeligheden.

Veel voorkomende voedselintoleranties zijn gluten, zuivel, eieren, soja en maïs. Als je vermoedt dat bepaalde voedingsmiddelen je moe kunnen maken, overweeg dan om samen te werken met een allergoloog of diëtist die je kan testen op voedselovergevoeligheden of een eliminatiedieet kan voorschrijven om te bepalen welke voedingsmiddelen problematisch zijn.

SAMENVATTING

Voedselintoleranties kunnen vermoeidheid of een laag energieniveau veroorzaken. Het volgen van een voedseleliminatiedieet kan helpen bepalen voor welke voedingsmiddelen je gevoelig bent.

6. Niet genoeg calorieën eten

Het consumeren van te weinig calorieën kan gevoelens van uitputting veroorzaken. Calorieën zijn eenheden van energie die in voedsel worden gevonden. Je lichaam gebruikt ze om te bewegen en processen zoals ademhalen en het handhaven van een constante lichaamstemperatuur van brandstof te voorzien.

Als je te weinig calorieën eet, vertraagt ​​je metabolisme om energie te besparen, wat mogelijk vermoeidheid kan veroorzaken. Je lichaam kan functioneren binnen een reeks calorieën, afhankelijk van je gewicht, lengte, leeftijd en andere factoren.De meeste mensen hebben echter minimaal 1.200 calorieën per dag nodig om een ​​vertraagde stofwisseling te voorkomen.

Deskundigen op het gebied van veroudering zijn van mening dat, hoewel het metabolisme afneemt met de leeftijd, oudere mensen mogelijk boven hun caloriebereik moeten eten om normale functies uit te voeren zonder vermoeid te raken.

Bovendien is het moeilijk om aan je vitamine- en mineralenbehoefte te voldoen als de calorie-inname te laag is. Het niet krijgen van voldoende vitamine D, ijzer en andere belangrijke voedingsstoffen kan ook leiden tot vermoeidheid.

Om je energieniveau op peil te houden, moet je drastische verlagingen van de calorie-inname vermijden, zelfs als je doel gewichtsverlies is. je kunt je caloriebehoefte berekenen met behulp van de caloriecalculator in dit artikel.

SAMENVATTING

Je lichaam heeft een minimum aantal calorieën nodig om dagelijkse functies uit te voeren. Het consumeren van te weinig calorieën kan leiden tot vermoeidheid en het moeilijk maken om aan de voedingsbehoeften te voldoen.

7. Slapen op het verkeerde moment

Naast onvoldoende slaap, kan slapen op het verkeerde moment je energie verminderen. Overdag slapen in plaats van ‘s nachts verstoort het circadiane ritme van je lichaam, de biologische veranderingen die optreden als reactie op licht en duisternis gedurende een 24-uurs cyclus.

Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je slaappatroon niet synchroon loopt met je circadiane ritme, er chronische vermoeidheid kan ontstaan. Dit is een veelvoorkomend probleem bij mensen die ploegen- of nachtwerk verrichten.

Slaapexperts schatten dat 2-5% van alle ploegenarbeiders lijdt aan een slaapstoornis die wordt gekenmerkt door overmatige slaperigheid of verstoorde slaap gedurende een periode van een maand of langer.

Sterker nog, zelfs ‘s nachts een dag of twee wakker blijven, kan vermoeidheid veroorzaken. In één onderzoek mochten gezonde jonge mannen zeven uur of iets minder dan vijf uur slapen voordat ze 21-23 uur wakker werden gehouden. Hun vermoeidheidsscores namen toe voor en na het slapen, ongeacht het aantal uren dat ze sliepen.

Het is het beste om zoveel mogelijk ‘s nachts te slapen. Als je echter in ploegendienst werkt, zijn er strategieën om je biologische klok opnieuw te trainen, wat je energieniveau zou moeten verbeteren.

In één onderzoek rapporteerden ploegenarbeiders significant minder vermoeidheid en een beter humeur na blootstelling aan felle lichtpulsen, het dragen van een donkere zonnebril buiten en het slapen in totale duisternis.

Het gebruik van een bril om blauw licht te blokkeren kan ook helpen bij mensen die in ploegendienst werken.

SAMENVATTING

Overdag slapen kan het natuurlijke ritme van je lichaam verstoren en tot vermoeidheid leiden. Probeer ‘s nachts te slapen of train je biologische klok opnieuw.

8. Niet genoeg eiwitten krijgen

Onvoldoende eiwitinname kan bijdragen aan je vermoeidheid. Het is aangetoond dat het consumeren van eiwitten je stofwisseling meer stimuleert dan koolhydraten of vet. Dit helpt niet alleen bij het afvallen, maar kan ook vermoeidheid helpen voorkomen.

In één onderzoek waren de zelfgerapporteerde vermoeidheidsniveaus significant lager onder Koreaanse studenten die aangaven minstens twee keer per dag eiwitrijk voedsel zoals vis, vlees, eieren en bonen te eten.

Andere studies hebben aangetoond dat eiwitrijke diëten minder vermoeidheid veroorzaken bij gewichtheffers en mensen die krachttraining doen. Wat meer is, onderzoek su stelt dat vermoeidheid kan worden verminderd door aminozuren met vertakte ketens, de bouwstenen van eiwitten.

Om je stofwisseling sterk te houden en vermoeidheid te voorkomen, moet je bij elke maaltijd een hoogwaardige eiwitbron consumeren.

SAMENVATTING

Het consumeren van voldoende eiwitten is belangrijk om je stofwisseling op peil te houden en vermoeidheid te voorkomen. Voeg bij elke maaltijd een goede eiwitbron toe.

9. Onvoldoende hydratatie

Goed gehydrateerd blijven is belangrijk voor het behoud van een goed energieniveau. De vele biochemische reacties die elke dag in je lichaam plaatsvinden, resulteren in een verlies van water dat moet worden vervangen.

Uitdroging treedt op wanneer je niet genoeg vloeistof drinkt om het verloren water in je urine, ontlasting, zweet en adem te vervangen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat zelfs lichte uitdroging kan leiden tot lagere energieniveaus en een verminderd concentratievermogen.

In één onderzoek, toen mannen op een loopband trainden en 1% van hun lichaamsmassa aan vocht verloren, rapporteerden ze meer vermoeidheid dan wanneer ze dezelfde oefening uitvoerden terwijl ze goed gehydrateerd bleven.

Hoewel je misschien hebt gehoord dat je dagelijks acht, 8-ounce (237 ml) glazen water moet drinken, kan het zijn dat je meer of minder nodig hebt, afhankelijk van je gewicht, leeftijd, geslacht en activiteitsniveau.

De sleutel is om voldoende te drinken om een ​​goede hydratatie te behouden. Veel voorkomende symptomen van uitdroging zijn dorst, vermoeidheid, duizeligheid en hoofdpijn.

SAMENVATTING

Zelfs milde uitdroging kan het energieniveau en de alertheid verminderen. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt om vochtverlies gedurende de dag aan te vullen.

10. Vertrouwen op energiedrankjes

Er is geen tekort aan dranken die beloven snelle energie te leveren.

Populaire energiedrankjes bevatten meestal het volgende:

  • Cafeïne
  • Suiker
  • Aminozuren
  • Grote doses B-vitamines
  • Kruiden

Het is waar dat deze dranken een tijdelijke energieboost kunnen geven vanwege hun hoge cafeïne- en suikergehalte.

Een onderzoek bij gezonde volwassenen met slaaptekort ontdekte bijvoorbeeld dat het consumeren van een energieschot leidde tot bescheiden verbeteringen in alertheid en mentale functie.

Helaas zullen deze energiedrankjes je waarschijnlijk ook voorbereiden op rebound-vermoeidheid wanneer de effecten van cafeïne en suiker afnemen.

Een overzicht van 41 onderzoeken wees uit dat hoewel energydranken tot verhoogde alertheid en een betere stemming leidden gedurende enkele uren na consumptie, overmatige slaperigheid overdag vaak de volgende dag optrad.

Hoewel het cafeïnegehalte sterk varieert tussen merken, kan een energieschot tot 350 mg bevatten en sommige energydranken leveren maar liefst 500 mg per blikje. Ter vergelijking: koffie bevat doorgaans tussen de 77-150 mg cafeïne per kopje.

Maar zelfs bij kleinere doseringen kan het drinken van cafeïne houdende dranken in de middag de slaap verstoren en de volgende dag leiden tot een laag energieniveau.

Om de cyclus te doorbreken, kunt je proberen te bezuinigen en geleidelijk aan van deze energiedrankjes af te komen. Beperk bovendien de consumptie van koffie en andere cafeïnehoudende dranken tot vroeg op de dag.

SAMENVATTING

Energiedranken bevatten cafeïne en andere ingrediënten die voor een tijdelijke energieboost kunnen zorgen, maar vaak leiden tot rebound-vermoeidheid.

Waarom ben ik zo moe – Oplossingen

Er zijn veel mogelijke oorzaken voor een chronisch vermoeid gevoel. Het is belangrijk om eerst medische aandoeningen uit te sluiten, omdat vermoeidheid vaak gepaard gaat met ziekte. Oververmoeidheid kan echter verband houden met wat je eet en drinkt, hoeveel activiteit je onderneemt of de manier waarop je met stress omgaat. Het goede nieuws is dat het maken van een paar veranderingen in je levensstijl je energieniveau en de algehele kwaliteit van leven heel goed kan verbeteren.

Waarom ben ik zo moe?

Heb je na het lezen van dit artikel antwoord gekregen op de vraag: Waarom ben ik zo moe? Of ben je nog steeds zoekende? Wil je meer weten neem dan contact op met Hazeleger Coaching.

Lees ook – Waarom ben ik zo moe

Waarom ben ik zo moe test

Doe de waarom ben ik zo moe test en kom achter de oorzaak van jouw vermoeidheid.