Zelfvertrouwen opbouwen – 8 bewezen manieren

Zelfvertrouwen opbouwen. Vandaag leer je acht bewezen manieren om je zelfvertrouwen op te bouwen. Laten we beginnen.

1. Wees blij met jezelf

Veel mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen vinden het moeilijk om blij te zijn met zichzelf. Zelfs als ze iets bereiken. Goed dat ze de neiging hebben om kritisch naar zichzelf te kijken. Dit kan echter een enorme hindernis zijn. Zelfs voor de meest gemotiveerde mensen.

Stel je voor dat je de afgelopen maanden met hart en ziel aan een project hebt gewerkt. Een project om trots op te zijn. In plaats van trost voel je schaamte. Je vergeleek jezelf namelijk met anderen in je vakgebied en kreeg hierbij het gevoel da je niet goed genoeg bent. Dit terwijl je ongelooflijk getalenteerd en ambitieus bent.

Toen het klaar was, was je echter niet blij met jezelf. In plaats van dat je trots was, schaamde je je. Omdat je jezelf vergeleek met anderen in je vakgebied. Je kreeg hierbij het gevoel dat je niet goed genoeg was. Dit terwijl je ongelooflijk getalenteerd en ambitieus bent. Je heb als het ware een gebrek aan zelfvertrouwen om je doelen te realiseren. Om deze blokkade te overwinnen, moet je leren om gewoonweg blij te zijn met jezelf.

Als je een doel bereikt, neem dan de tijd om na te denken over al het harde werk dat je er een paar maanden geleden in hebt gestoken. Je had misschien gedacht dat je het nooit af zou kunnen krijgen. Maar het is je gelukt! Wees blij dat je hebt doorgezet. Terwijl de meeste mensen dit niet was gelukt. Door gewoonweg trots te zijn kan je deze vicieuze cirkel van blijven hangen in analyse en perfectionisme doorbreken. Soms heb je een beetje plezier nodig om te beseffen hoeveel je hebt om trots op te zijn.

2. Leer iets nieuws

Hoe vaak probeer je nieuwe dingen? Vind je het leuk om te leren? Oof blijf je liever gewoon bij waar je goed in bent. Mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen hebben de neiging om in hun comfortzone te blijven. Ze nemen zelden risico’s. Ze geloven namelijk dat ze niet kunnen slagen. Maar jouw comfortzone is misschien de reden dat het je ontbreekt aan zelfvertrouwen.

Het leren van een nieuwe vaardigheid geeft je een gevoel van voldoening en zingeving. Als je een onbekende uitdaging aangaat, krijg je een heel ander soort trots. Eén die je jaren bij zal blijven. Het is zo krachtig, want negen van de tien keer verwacht je dat het zal mislukken. Maar door te slagen, is het iets nieuws dat je ontwikkelt. Geloof in jezelf. Dit geloof geeft je het vertrouwen om door te gaan. Zelfs als je faalt. Wie weet ontdek je wel een nieuwe passie gaandeweg.

3. Ruikt lekker

Onze reuk is veruit het meest onderschatte zintuig. De meeste mensen realiseren zich niet welke mentale en fysieke rol geur in hun leven speelt. Jouw gevoel van geur kan je bijvoorbeeld je volledige stemming veranderen. De ene geur kan je opgewonden maken. Terwijl de andere geur je bang of boos maakt. Sommige geuren doen je zelfs terugdenken aan speciale momenten in je verleden. Bijvoorbeeld toen je moeder koekjes bakte toen je jong was. De geur kan ervoor zorgen dat je limbische systeem die nostalgische herinnering weer ophaalt en je je ineens warm en veilig voelt terwijl je terugdenkt aan je kindertijd.

Omdat je reukvermogen zo krachtig is, kun je het gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten. In een universitaire studie is destijds ontdekt dat verschillende geuren het zelfvertrouwen aantasten. De onderzoekers gaven in een steekproef onder mannelijke deelnemers verschillende soorten deodoranten. De volgende dag beoordeelden ze het zelfvertrouwen van elke groep. Ze ontdekten dat de mannen met een betere deodorant een veel positiever zelfbeeld hadden gekregen.

Dit laat alleen al zien hoe gemakkelijk het is om je zelfvertrouwen op te bouwen. Wil je zelfvertrouwen opbouwen. Geeft dan net iets meer om je geur. Zo kun je je zelfvertrouwen namelijk snel en gemakkelijk een boost geven.

4. Kijk minder tv

Wil je zelfvertrouwen opbouwen? Kijk dan minder tv. Te veel tv kijken verlaagt namelijk je zelfvertrouwen. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal uur dat je tv kijkt rechtstreeks invloed heeft op je zelfvertrouwen. En dat het niet uitmaakt naar welk programma je kijkt. Of het nu reality-tv-drama’s of comedy’s zijn. Teveel tv is dodelijk voor je zelfvertrouwen.

Waarom? Omdat te veel tv je motivatie verlaagt. Mensen die veel tv kijken zijn minder geneigd om te oefenen en lange-termijn-doelen te behalen. Het kan zelfs je cognitieve vaardigheden zoals concentratie en geheugen verslechteren. Kies er daarom niet voor om nog een serie op Netflix te kijken. Kies er voor om maximaal één uur tv per dag te kijken. Dan voel je je binnen de kortste keren helderder en zelfverzekerder.

5. Speel muziek

Het krachtigste aspect van muziek is niet de muziek zelf. Het is de emotie die een muzikant in elke noot brengt. Het is het vermogen om complexe gevoelens uit te drukken door lagen van geluid. Veel mensen die geen zelfvertrouwen hebben, worstelen ook om zichzelf uit te drukken. Ze drukken hun emoties niet uit. Of delen hun eigen ideeën niet wanneer zich kansen daartoe voordoen. Ze maken plaats voor de mensen om hen heen. Ze kunnen daarbij het gevoel hebben dat de mening van anderen belangrijker is.

Door een instrument te bespelen, leer je eigen waarde te herkennen. Je leert meer in contact te komen met je emoties. Je krijgt het vermogen om ze uit te drukken. Op een manier dat je met woorden nooit zult kunnen. Als je jezelf begint te begrijpen, ontwikkel je twee essentiële delen in je  zelfvertrouwen. Zelfrespect en zelfrespect.

Een recent onderzoek dat meer dan drie jaar duurde, is ontdekt dat muziektherapie zorgt voor de opbouw van zelfvertrouwen. Aan de hand van een proef met 250 tieners is ontdekt dat het gevoel van eigenwaarde en het zelfvertrouwen meer verbeterde dan bij elke andere vorm van behandeling dan ook.

Maar waarom werkte muziek? Als je een instrument bespeelt, kun je je kwetsbaar opstellen. Je weet misschien niet waarom je gefrustreerd of bang bent, maar je kunt die gevoelens kanaliseren in de muziek die je maakt. Na verloop van tijd zul je de negativiteit die je tegenhoudt overwinnen.

6. Beweeg dagelijks

Dagelijkse lichaamsbeweging zorgt voor opbouw van je zelfvertrouwen. Het beïnvloed namelijk je lichamelijke gezondheid tot je welzijn. Om het simpel te zeggen. Als je er goed uitziet, voel je je goed. Dagelijkse lichaamsbeweging helpt je je gezondheidsdoelen te bereiken. Je lichaam vult zich met energie na een goed training. Je voelt je mentaal en fysiek in staat alsof je alles kunt overwinnen.

Deze natuurlijke euforie wordt een runner’s high genoemd. Tijdens lichaamsbeweging worden endorfines vrijgegeven. Deze natuurlijke pijnstillers zijn chemicaliën die je humeur en gevoel van zelfvertrouwen verbeteren.

Als je een slechte ochtend hebt, kan slechts 15 minuten lichaamsbeweging je dag volledig veranderen. Je zult meer gemotiveerd zijn om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Je zult je zekerder voelen in situaties van tegenspoed. Meer gefocust en efficiënter handelen. Je hebt waarschijnlijk al vaak gehoord over de voordelen van lichaamsbeweging. En niet voor niets. Er zijn een paar dingen die tegelijkertijd je lichaam versterken en je geest verscherpen. En helpen je je doelen te bereiken. En alles wat je hoeft op te offeren is een half uur van je dag. Dus als je zelfvertrouwen wilt ontwikkelen, maak dan sporten een onderdeel van je dagelijkse routine.

7. Maak een avatar

Je zelfvertrouwen opbouwen met een avatar. Al jaren worden videogames in verband gebracht met een bepaald negatief stereotype. Sommige mensen gaan ervan uit dat als je videogames speelt je ongezond verdrietig en onzeker bent. Maar is dat echt waar? Uit een universitair onderzoek bleek precies het tegenovergestelde. Daarbij vroegen ze bijna 300 mensen om een ​​simulatiespel te spelen en interactie te hebben met de online gemeenschap. Het doel was om te zien of deze vorm van socializen hun zelfvertrouwen in het echte leven zou kunnen vergroten. Nadat ze elke speler hadden ondervraagd, ontdekten ze iets verrassends. Dat niet alleen het spelen van dit spel mensen beter over zichzelf deed voelen. Het zorgde ook voor een opbouw van hun zelfvertrouwen. Het creëren van een virtuele avatar-functie blijkt een soort van een visualisatie van je ideale zelfbeeld te zijn. Projecties van wie we willen zijn ze.

Door middel van games kun je ervaringen opdoen in het bereiken van je doelen en het overwinnen van obstakels. En kun jee alle dingen doen die je wenst. Sommige mensen beweren dat dit soort spellen de werkelijkheid vervormt, maar dit onderzoek toont juist het tegenovergestelde aan. Veel spelers werden geïnspireerd om de kloof tussen hun echte en virtuele zelf te dichten. Ze wilden meer op hun avatar lijken. Doelen zoals afvallen leken meer haalbaar, omdat mensen die ideale versie van zichzelf konden visualiseren. Natuurlijk is er een addertje onder het gras. Zoals bij veel vormen van entertainment. Te veel spelen kan mentaal en fysiek gevaarlijk zijn. Zorg ervoor dat je altijd met mate oefent. Zodat je dit soort spellen kunt gebruiken om je zelfvertrouwen op te bouwen zonder je doelen uit het oog te verliezen.

8. Bied hulp

Je kunt ook zelfvertrouwen opbouwen door mensen te helpen. Wanneer we iets aardigs voor iemand doen, geven onze hersenen drie verschillende neurotransmitters vrij: dopamine. oxytocine en serotonine. Ook wel bekend als de gelukkige trifecta.

Deze chemicaliën geven je dat warme energetische gevoel dat hoort bij een compliment of een knuffel. Ze stimuleren je humeur als je lacht. En helpen je trots te voelen na een lange dag werken. Ze bepalen wat je leuk vindt en wat voor soort persoon je wilt zijn. Ze motiveren je zelfs door je hersenen te belonen en je te helpen bij het leren. Van elk van deze flitsen van geluk helpt je veilig en gewaardeerd te voelen.

Wie wist dat een paar hormonen dat allemaal konden doen. Een van de gemakkelijkste manieren om je hersenen te overspoelen met deze feel-good chemicaliën is om iemand in nood te helpen. Mensen zijn van nature sociale wezens. Dus we voelen ons goed wanneer we een impact hebben op het leven van iemand anders. Door hun stress te verlichten kunnen we onze eigen stress verlichten.

Waarom? Omdat we het unieke vermogen hebben om ons perspectief te veranderen. Geen enkel ander schepsel kan zichzelf in de schoenen van iemand anders plaatsen. Stel je voor: je hebt het moeilijk en niemand komt je helpen. Wanneer we iemand deze negatieve emoties besparen licht het altruïstische centrum van onze hersenen op. We ervaren die stroom van positiviteit waardoor we ons waardevol en belangrijk voelen.

Maar is dit dan wel liefdadigheid? Je helpt mensen niet alleen om mensen te helpen. Je doet het ook om jezelf een goed gevoel te geven. Het is iets dat alle betrokkenen ten goede zou moeten komen. Met andere woorden: er is niets mis met het helpen van anderen om je zelfvertrouwen op te bouwen.

Hulp bij zelfvertrouwen opbouwen

Hopelijke heeft dit artikel je geholpen om stappen te gaan ondernemen om je zelfvertrouwen op te bouwen. Wil je meer weten over het hoe en wat? Wil je professionele ondersteuning? Neem dan vrijblijvend contact op met Hazeleger Coaching.

Zelfvertrouwen opbouwen

Lees over zelfvertrouwen opbouwen