10 oefeningen zelfvertrouwen vergroten

Er zijn veel mensen die hun zelfvertrouwen toeschrijven aan succes. Maar niet veel mensen leggen echt uit hoe je zelfvertrouwen kunt vergroten. Het is lastig, want zelfvertrouwen is gebaseerd op verschillende elementen. Maar over het algemeen is het gebaseerd op keuzes en prestaties die je passie voeden. Waardoor je je gelukkig voelt en je trots kunt zijn op wie je bent. Het ontdekken van deze dingen, is één van de meest waardevolle activiteiten van je leven. Hier zijn 10 oefeningen waarmee je je zelfvertrouwen kunt vergroten.

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

1. Dingen gedaan krijgen

Vertrouwen is gebouwd op prestatie. Als je kleine en grote doelen bereikt, zul je gevoel over jezelf verbeteren. Het begint met je dagelijkse doelen.

  • Wat moet je vandaag bereiken?
  • Welke doelen wil je elke dag bereiken?
  • Wat wil je deze week bereiken?

Als je je doelen bereikt die je voor elke dag hebt gesteld, is de kans groot dat je wekelijkse en maandelijkse doelen gaat halen. Waardoor je binnen het bereik van je halfjaarlijkse en jaarlijkse doelen komt. Houd er rekening mee dat vooruitgang stapsgewijs is en dat grote veranderingen niet van de ene op de andere dag plaatsvinden. Je zult het gevoel hebben dat je een groot project kunt aannemen. Een ambitieus doel kunt stellen, omdat je denkt dat je het kunt halen. Stel jezelf een doel en ga ervoor.

2. Bewaak je voortgang

De beste manier om je doelen, groot of klein, te bereiken, is door ze op te splitsen in kleinere doelen en je voortgang bij te houden. Of je nu:

  • promotie wilt maken;
  • een betere baan wilt krijgen;
  • naar een graduate school wilt gaan;
  • van carrière wilt veranderen;
  • gezonder wilt eten;
  • of 10 kilo wilt afvallen.

de beste manier om te weten of je vooruitgang boekt, is door het te volgen. Probeer je prestaties te kwantificeren:

  • het aantal sollicitaties dat je indient voor banen;
  • wat je eet;
  • en hoeveel je beweegt.

Schrijf op wat je doel ook is. Het helpt je op koers te blijven. En je bouwt zelfvertrouwen op als je de voortgang die je boekt in echt ziet.

3. Doe het juiste ding

De meeste zelfverzekerde mensen leven volgens een waardesysteem. En nemen hun beslissingen op basis van dat waardesysteem. Zelfs als het moeilijk is en niet noodzakelijk in hun belang. Maar in het belang van het grotere goed. Je acties en je beslissingen bepalen je karakter. Vraag jezelf af wat de beste versie van jezelf zou zijn die je zou willen zijn, en doe het. Zelfs als het heel moeilijk is en het laatste is wat je wilt doen. En het een opoffering van jouw kant op korte termijn betekent. Je zult op de lange termijn meer van jezelf gaan houden. En trotser zijn op wie je bent.

4. Oefening

Behalve dat het je gezondheid in het algemeen ten goede komt, helpt lichaamsbeweging je geheugen in conditie te houden. Je focus te verbeteren, stress te beheersen en depressie te voorkomen. Het is moeilijker om angstig te zijn als er geen overtollige energie is om uit te putten. En buiten dat het soms moeilijk en ongemakkelijk is, verbetert lichaamsbeweging elk aspect van je leven. Blijf dus actief en creëer tijd voor jezelf.

5. Wees onverschrokken

Falen is niet je vijand, het is de angst voor mislukking die je echt kreupel maakt. Als je grote doelen stelt en grote dromen hebt, zul je je overweldigd voelen. En onvermijdelijk het gevoel hebben, dat je het niet kunt. Op die momenten moet je naar binnen kijken. Al je moed verzamelen en gewoon doorgaan. Elk enorm succesvolle persoon is bang geweest. En ze zijn toch blijven werken en risico’s nemen. Omdat wat ze proberen te bereiken belangrijker en urgenter is, dan hun angst dat ze zouden kunnen falen. Denk na over hoe graag je je doel wilt bereiken. Zet je angst opzij en ga door. Dag na dag.

6. Kom op voor jezelf

Wanneer je doel, project, enz. in de beginfase is. En iemand zegt dat je doel stom is. Of dat je het niet kunt. Dan is het verleidelijk om ze te geloven. Omdat ze zich aansluiten bij het koor van twijfels in je hoofd. Logischerwijs denk je: “Hoe kan ik gelijk hebben als deze persoon en al die twijfels in mijn hoofd me vertellen dat ik dit niet kan? Dat dit idee stom is.” En je moet die mensen vertellen, vooral de stemmen in je hoofd, dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Je hebt het in je, dus vertel ze dat je in je doel gelooft, dat je in jezelf gelooft, dus je gaat het bereiken.

“Laat niemand, ooit je hebt het gevoel dat je niet verdient wat je wilt.”

7. Zet door

Mensen respecteren mensen als ze zeggen dat ze iets gaan doen en ze doen het ook. Wat nog belangrijker is. Je zult jezelf respecteren als je zegt dat je iets gaat doen en je doet het. En het geloof in jezelf zal gemakkelijker worden. Omdat je weet dat je niet bang bent voor het werk. Actie geeft je woorden betekenis. En het zal je helpen een pad te plaveien om je doelen te bereiken, je relaties te versterken en trots te zijn op wie je bent.

8. Denk op lange termijn

De basis van ongeluk zijn beslissingen die worden genomen voor comfort op de korte termijn die lange termijn doelen in de weg staan. Als je geld probeert te besparen, kun je niet zoveel uit eten gaan. Moet je studeren? Dan kan je niet zo vaak met vrienden op stap. Als je probeert af te vallen, mag je niet te vaak friet eten, enz.

Grote doelen vergen grote opofferingen. Je moet diep graven en jezelf echt disciplineren. Op dit moment is het vervelend en frustrerend en maakt het je leven aanzienlijk moeilijker. Maar het zal zijn vruchten afwerpen. En de trots die je voelt zal het waard zijn. Je moet beslissen of je korte termijn comfort belangrijker is dan je lange termijn doelen. Maar weet dat lange termijn doelen je op de lange termijn veel meer geluk zullen brengen dan je korte termijn comfort.

9. Maakt niet uit wat anderen denken

Er zullen zoveel mensen zijn die je zullen vertellen dat je je doel niet kunt bereiken. Of het nu gaat om afwijzing van werkgevers, scholen of alleen maar negatieve feedback van vrienden of familie. Mensen zullen proberen je te vertellen dat je doel te groot is. Of dat je er nog niet klaar voor bent. Of dat je het niet kunt. Dat het nooit eerder is gedaan, enz. Je moet vastberaden zijn. Terwijl ze je vertellen dat de kans klein is, onthoud gewoon dat de meeste mensen het bij het verkeerde eind hebben over de meeste dingen. Mensen veranderen de wereld elke dag, ondanks dat iedereen om hen heen zegt dat het niet kan. Als je denkt dat je het kunt, dan kun je het. Luister niet naar ze, geloof in jezelf en ga door.

10. Doe meer van wat je gelukkig maakt

Wat doe je graag in je vrije tijd? Is het lekker weer om naar buiten te gaan, te wandelen, te fietsen en van het buitenleven te genieten? Of leef je om op je bank te liggen en te kijken naar alle geweldige televisieprogramma’s die er zijn? Waar je ook van houdt. Maak er ruimte voor, want het leven is kort. Je hebt tijd nodig om je leven te verrijken en op te laden om de beste versie van jezelf te zijn.

Meer oefeningen zelfvertrouwen vergroten

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om aan de slag te gaan met je zelfvertrouwen. Wil je meer weten over het hoe en wat? Wil je professionele ondersteuning? Neem dan vrijblijvend contact op met Hazeleger Coaching.

Lees ook oefeningen zelfvertrouwen vergroten