Hoe kan ik me het beste ontspannen bij stress?

Hoe kan ik me het beste ontspannen bij stress? Heb je last van stress en vind je het moeilijk om te ontspannen? Geen zorgen, er zijn een heleboel manieren om te ontspannen. Heel veel mensen vinden het moeilijk om te ontspannen. Als je moeilijk kunt ontspannen is het belangrijk dat je in actie komt. Het is namelijk een signaal dat je teveel stress hebt opgebouwd en mogelijk op weg bent richting enorme ellende. Overspannenheid, burn-out en/of angststoornissen. Zaken waar je ver van verwijderd wilt blijven.

Hoe kan ik me het beste ontspannen bij stress?

Manieren om te ontspannen bij stress

Cortisol verlagen met supplementen

Om te voorkomen dat je opgebrand raakt in tijden van stress, kunnen supplementen ondersteuning bieden. Supplementen dragen bij aan het vergroten van de kracht die je lichaam kan dragen en daarmee aan het verminderen van het gevoel van stress. Het grote voordeel van supplementen is dat ze snel helpen bij het ontspannen in het geval van stress. Lees meer over de verschillende soorten supplementen en wat ze voor je kunnen betekenen.

Stress verminderen met voeding

Ook voeding kan bijdragen aan het verminderen van stress. Het is dan ook zeker belangrijk om te letten op je voeding. Voeding is echter meer geschikt als oplossing voor de langere termijn in plaats van een middel dat je direct helpt om te ontspannen. In dit kader is het wel belangrijk om een aantal voedingsmiddelen te mijden. Lees meer over de voedingsmiddelen die je juist moet nuttigen en een aantal die je zo veel mogelijk moet zien te mijden.

Floaten

Floaten is gewichtloos en zonder prikkels drijven op zout water in een floatruimte. Het met magnesium verrijkte water, de gewichtloosheid, de warmte en rust dragen bij aan ontspanning en balans. De bloeddoorstroming verbetert, de ademhaling en het hartritme vertragen, de bloeddruk en hersenfrequentie dalen. Zo krijgt het lichaam de kans om zijn natuurlijke balans, waarin alle delen en systemen met elkaar samenwerken, te hervinden en voel je je weer als herboren! Kortom een mooi middel om stress te verlagen.

Ademhalingsoefeningen

Soms helpt het om op je ademhaling te letten. Door je bewust te worden van je adem en hiermee te oefenen, kun je stress verminderen, je hartslag omlaag laten gaan en je meer ontspannen gaan voelen. Bovendien heb je een grote kans da je ook beter zult gaan slapen.

Bewegen en sporten

Matig intensieve en regelmatige lichaamsbeweging reguleert het stressniveau in je lichaam. De door het sporten geactiveerde stofwisseling, traint de afgifte van stresshormonen. Het resultaat is een zekere mate van stressbestendigheid, waardoor we nieuwe stressmomenten op een meer ontspannen manier kunnen ervaren.

Het gaat dus om matig intensieve lichaamsbeweging. Dit kan dus uiteenlopen van een wandeling in de natuur tot hardlopen, fietsen of wielrennen, fitnessen, yoga, zwemmen of dansen. Zolang het voor jou maar matig intensief is.

Tuinieren

Tuinieren blijkt ook een heel goede remedie tegen stress te zijn. Een half uur per dag wroeten in de grond, zaaien, planten, snoeien en gras maaien vermindert stress. Alleen al het lekker buiten zijn en met je handen werken heeft geeft je energie. En niet te vergeten de beloning van het harde werken als je lekker in de tuin zit en van al het groen om je heen geniet!

Mediteren

Mediteren kan stress verminderen. Door te mediteren kun je de pauzeknop indrukken en al die stemmetjes, prikkels en gedachten in je hoofd tot stilte te brengen. Een paar minuten échte rust, waarin je heel bewust ademhaalt en alleen maar ‘bent’. Je kunt makkelijker de rust vinden in jezelf. Dit hoeft echt geen uren te zijn, maar kan al met drie minuutjes per dag.

Massage

Wanneer je veel stress ervaart is de balans in dopamine verstoord en moet deze worden gestabiliseerd om je beter te voelen. Het kneden van de spieren en het druk uitoefenen hierop tijdens een massage, stimuleert de aanmaak van dopamine en helpt je lichaam daarmee om beter om te gaan met stress!

Muziek luisteren

Door naar muziek te luisteren kun je je cortisolwaarden en je hartslag verlagen. Muziek kan ook negatieve emoties verminderen, zoals zorgen, angst, rusteloosheid en nervositeit. En muziek kan bijdragen aan positieve emoties, zoals gevoelens van geluk. Genoeg redenen om deze positieve eigenschappen van muziek in te zetten in de aanpak van stress.

Zingen

Door te zingen leer je meer focussen op je gevoel en meer te voelen. Hierdoor voel je beter aan wat je lichaam nodig heeft. Je leert hoe je meer in je gevoel komt te zitten en minder in je hoofd, hierdoor pieker je minder, heb je minder last van vermoeidheid, wakker liggen en stress. Mensen die veel zingen voelen zich dan ook vrijer, losser en opener.

Wees creatief

Je bovenkamer reageert op stresshormonen die in je lichaam worden geproduceerd en afgegeven. Door iets creatiefs te ondernemen, wordt die stresscyclus doorbroken. Met je handen bezig zijn zorgt ervoor dat je geest rustiger wordt en heeft een positief effect op je immuunsysteem.

Lees een goed boek

Lezen verlaagt stress. Lezen is een escape uit een wereld vol stress. Je concentreert je op iets, de tijd gaat sneller, je raakt los van de werkelijkheid. Dat zorgt voor minder mentale en fysieke spanning.

Maak plezier en lach

Lachen als een medicijn tegen stress. Lachen zorgt ervoor dat we gezond blijven van lichaam en geest. Het maakt ons fitter. Lachen is een workout voor je hart, je spieren en je bloedvaten. Het stimuleert dus de bloeddoorstroming. Lachen zorgt er ook voor dat je buik- en borstspieren hard moeten werken. Dit alles zorgt ervoor dat lachen ons beschermt tegen stress.

Hoe kan ik me het beste ontspannen bij stress?

Hoe kan ik me het beste ontspannen bij stress? Hopelijke heeft bovenstaand artikel je meer inzicht gegeven over de mogelijkheden om te ontspannen. Wil je meer weten, neem dan contact op met Hazeleger Coaching.

Lees ook – Hoe kan ik me het beste ontspannen bij stress?