Cortisol verlagen met supplementen

Cortisol verlagen met supplementen. Supplementen dragen bij aan het vergroten van de kracht die je lichaam kan dragen en daarmee aan het verminderen van het gevoel van stress. Hieronder lees je welke supplementen bij kunnen dragen aan het verlagen van stress en hoe ze dat doen.

Cortisol verlagen met supplementen

Cortisol verlagen met supplementen

  • Truffels
  • Vitamine B, C, D3
  • GABA
  • Magnesium
  • Zink
  • Omega 3
  • Ashwagandha

Truffels

Truffels bevatten een unieke samenstelling van alkaloïden die zorgen voor een verbetering in stemming, geheugen, zelfvertrouwen, slaap en emoties. Door truffels in een lage dosering periodiek in te nemen, kunnen stress-gerelateerde klachten worden voorkomen, verminderd of soms zelfs compleet verdwijnen.

Lees meer over ontspannen bij stress met truffels.

Vitamine B

In stressvolle periodes worden extra veel vitamines B verbruikt. Vitaminen B dragen bij aan de weerstand tegen stress, een normaal psychologisch functioneren en zijn goed voor de geestelijke balans. Daarnaast ondersteunen B-vitaminen de vermindering van vermoeidheid en moeheid.

Vitaminen B omvatten een groep van acht vitaminen die als co-enzymen optreden bij tal van biochemische reacties in het lichaam. Ze helpen energie vrij te maken uit de voeding, ze dragen bij aan het proces van celvernieuwing, en een normale werking van het zenuwstelsel.

Vitamine C

Toediening van lage doses vitamine C, in combinatie met calcitriol (de actieve vorm van vitamine D) vermindert de oxidatieve stress, het proces dat tot fysieke aftakeling kan leiden, en ontstekingen. Vitamine C heeft dus een positieve werking op het zenuwstelsel en draagt bij aan normaal psychologisch functioneren. Vitamine C draagt het bij aan het leervermogen, een heldere geest en is goed voor het immuunsysteem, de gemoedstoestand en het concentratievermogen.

Omega 3

Omega 3 kan een positief effect hebben op je stemming en stresshormoon. Dit vetzuur verlaagt jouw cortisolspiegels én zorgt dat je minder stress waarneemt. Je lichaam maakt zelf geen omega 3 aan, maar je kunt het wel uit voeding halen. Eet bijvoorbeeld meer zalm en lijnzaadolie, deze voedingsstoffen bevatten veel omega-3. Ook kun je jouw omega 3-waarden aanvullen met een omega-3 supplement.

Magnesium

Stress is één van de belangrijkste oorzaken van een magnesiumtekort. Hoe meer fysieke of mentale stress, hoe meer magnesium je verbruikt. En met een lager magnesiumniveau in je cellen ben je gevoeliger voor stress. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Magnesium heeft een kalmerende werking en ontspant je spieren, bloedvaten en zelfs je hersenen. Daardoor kun je bijvoorbeeld meer ontspannen slapen. Magnesium is dus een echt ‘anti-stressmineraal’.

Magnesium is onmisbaar voor je energiestofwisseling en de overdracht van zenuwprikkels. Het werkt nauw samen met andere mineralen als calcium en vitamine D. 
Magnesium ontspant de spieren en calcium spant die aan. Zo zorgt de balans tussen magnesium en calcium voor het belangrijke evenwicht tussen spanning en ontspanning in je lichaam. 

Valeriaan

Valeriaan heeft een licht rustgevende werking. Het bevat verschillende stoffen die je helpen kalmeren en voorkomen dat je stress hebt. Hierdoor lig je met een rustiger gevoel in bed en slaap je sneller. Het wordt gebruikt bij lichte vormen van nervositeit, stress en spanning en bij slapeloosheid.

Rhodiola

Een natuurlijke rustgever wordt Rhodiola ook wel genoemd. Bij stressvolle situaties, vermoeidheid, spanning en inspanning heeft deze plant een positief effect op weerstand, energieniveau, aandacht en concentratie.

Ashwagandha

Het Indiase kruid Ashwagandha of Withania somnifera is een goed onderzocht supplement in relatie tot stress. Binnen de Ayurveda (Indiase geneeskunde) wordt de plant al zo’n 4.000 jaar gebruikt. Het kruid reguleert het tweede stresssysteem: de hypothalamus en kan het cortisolniveau dempen.

Zink

Zink is een weerstandsverbeteraar en het verhoogt de weerbaarheid tegen spanningen en stress. De voeding die wij eten, bevat te weinig zink. En daarnaast hebben we te maken met factoren die zink van het lichaam snoepen: suiker, anticonceptiepil, fluor en volkoren- en meergranenbrood. Deze twee laatste bevatten namelijk fytinezuur. Dit stofje bindt zich aan zink, magnesium en ijzer waardoor deze mineralen door de darmwand niet worden opgenomen. Ook kan medicijngebruik een zinkdeficiëntie veroorzaken.

Enkele symptomen van een zinktekort zijn: duizeligheid, moeheid, lage bloeddruk, witte vlekjes op de nagels, een bleke huid, chronische diarree, puistjes die littekens veroorzaken, slechte huid, kloven, striae, kaalheid door haaruitval, verminderde reuk en smaakvermogen en een verminderde eetlust.

Zink is betrokken bij iedere cel in het lichaam en heeft invloed op de bloedsuikerspiegel en zorgt voor een verbeterd immuunsysteem.

GABA

GABA, ofwel Gamma-aminoboterzuur, is een aminozuur dat van nature in ons lichaam voorkomt en als neurotransmitter werkt in de hersenen. Neurotransmitters functioneren als chemische boodschappers en binden zich aan receptoren op neuronen. Net zoals een sleutel in een slot past als het ware.

GABA beschouwen we als remmende neurotransmitter omdat het bepaalde hersensignalen remt of zelfs blokkeert. Daarmee heeft het een kalmerend effect op ons zenuwstelsel. Dit heeft op zijn beurt een breed scala aan effecten op ons lichaam en onze geest. De meest exemplarische; meer ontspanning, verminderde stress, een evenwichtigere stemming, verlichting van pijn en eerder in slaap te vallen

Cortisol verlagen met supplementen

cortisol verlagen met supplementen is een goede manier om je stressklachten aan te pakken. Hopelijk heeft dit artikel je meer inzicht gegeven over het hoe en wat. Mocht je meer willen weten, neem dan contact op met Hazeleger Coaching.

Lees ook – Cortisol verlagen met supplementen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.