Burnout herstel schema

Ben je op zoek naar een burnout herstel schema? Een burnout herstel schema om je evenwicht te herstellen? Het is geen wonder dat zoveel mensen dringend een burnout herstelplan nodig hebben. Zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie heeft inmiddels vastgesteld dat alle drukke professionals al lang over de huidige werkcultuur weten: Burn-out is heel reëel. Vorig jaar voegde de WHO burn-out toe aan haar handboek voor medische diagnoses. Het definieert de symptomen van burn-out als gevoelens van uitputting of uitputting, gevoelens van mentale afstand tot of negativiteit over het werk en verminderde effectiviteit op het werk.

Burnout herstel schema

Volgens het CBS ervaart jaarlijks 17% van de beroepsbevolking in Nederland burn out klachten en symptomen. De huidige werkzame beroepsbevolking bestaat uit ca. 8,3 miljoen mensen, dit betekent dat circa 1,3 miljoen mensen te maken hebben met burn out gerelateerde klachten. Vooral onder vrouwelijke managers en young professionals neemt het aantal medewerkers dat burn out klachten ervaart toe.

Zowel in 2019 als tijdens de Coronacrisis ervaren werknemers in het onderwijs, de ICT sector en de zorg het vaakst burn out klachten. In het onderwijs is het percentage werknemers met burn out klachten het hoogst. Maar liefst 1 op de 6 medewerkers is burn out of heeft te maken met burn out klachten. Dit is onder andere toe te schrijven aan de hoge mate van emotionele betrokkenheid dat het werk verlangt en de stress die het werk met zich mee brengt. In de landbouw komen burn out klachten het minste voor, namelijk bij slechts 1 op de 10 werknemers.

Waarom werknemers gelukkig moeten zijn

We beginnen eindelijk te beseffen dat echte productiviteit niet voortkomt uit constant pushen en 24/7 verbonden zijn. In plaats daarvan laat onderzoek ons ​​iets heel anders zien: werknemers zijn productiever als ze gelukkiger zijn. Dus wat maakt ons gelukkig op het werk? Werkgeluk komt voort uit een gevoel van controle hebben.

Belangrijkste oorzaken van burnout

  • Oneerlijke behandeling,
  • Onhandelbare werkdruk,
  • Gebrek aan duidelijkheid
  • Gebrek aan communicatie en ondersteuning van een manager
  • Onredelijke tijdsdruk.

Zoals je ziet is een een ​​gebrek aan controle de gemene deler in deze aspecten.

Je Burnout Herstel schema begint met deze stappen

Als je symptomen van burnout ervaart, ben jij de enige die het kan oplossen. Uiteindelijk is het aan jou of je een burn-out krijgt of niet. Als je een team leidt, heb je de verantwoordelijkheid om de productiviteit van je teamleden op de lange termijn te ondersteunen door ze te beschermen tegen burn-out. Hieronder staan ​​ideeën om meer controle op het werk te stimuleren. Gebruik ze zelf en voor het team dat je leidt als basis voor je burnout herstelplan.

Verduidelijk rollen en verantwoordelijkheden

Weet je welke beslissingen je zelfstandig kunt nemen en waarover je met anderen moet overleggen? Weten ze in jouw team waartoe ze bevoegd zijn? Geef je werknemers een groter gevoel van eigenaarschap en controle over hun werk.

Rolduidelijkheid helpt ook om de hoeveelheid communicatie die iedereen moet beheren te verminderen. Wanneer teamleden niet constant e-mails en andere communicatie sturen om de goedkeuring of feedback van iemand anders te krijgen (of te reageren op die communicatie), hebben ze meer tijd om zich te concentreren op hun belangrijkste werk.

Beheer e-mailverwachtingen

Het lijkt nu moeilijk te onthouden, maar e-mail zou ons eigenlijk moeten helpen productiever te zijn. Tegenwoordig kan het echter als een verpletterende last aanvoelen. Professionals zijn rustiger en energieker – en dus minder kwetsbaar voor een burnout, wanneer ze minder tijd in hun inbox kunnen doorbrengen.

Je kunt dit doen door een gezond e-mailbeleid voor je organisatie voor te stellen of vast te stellen en ervoor te zorgen dat iedereen hiervan op de hoogte is. Als je bijvoorbeeld een regel instelt dat dringende communicatie moet plaatsvinden via een telefoontje of sms, en niet via e-mail, hoeft iedereen zich geen zorgen te maken dat hij iets belangrijks zal missen als hij niet constant zijn e-mail controleert.

Stimuleer de juiste taak in de juiste ruimte

Wanneer mensen proberen te werken te midden van constante afleiding, kunnen ze het gevoel hebben dat ze constant bezig zijn. Maar dat ze nooit zinvolle vooruitgang lijken te boeken. Na verloop van tijd wordt dat ernstig demoraliserend.

Neem indien nodig de controle over je omgeving terug. Of dat nu gaat om parttime werken op afstand, stille zones in je kantoor of zelfs het gebruik van “niet storen”-borden. Als je een manager bent, zullen je teamleden zich door deze praktijken in staat stellen hun eigen omgeving te beheersen.

Zorg ervoor dat vakanties niet aangesloten zijn

Vakanties zijn een van de beste wapens tegen burn-out. We hebben allemaal lange vakantie van ons werk nodig. Zodat we onze creativiteit kunnen hervinden en onze taken vanuit een nieuw perspectief kunnen benaderen zodra we terugkeren.

Maar een medewerker die tijdens de vakantie in contact met het kantoor blijft, is nooit echt ‘weg’. Zelfs als je een paar minuten per dag je e-mail checkt, blijven je hersenen actief. Alleen een echte unplugged vakantie zal je burn-out herstelplan vooruit helpen. Om echt te profiteren van vakanties, moet je de e-mail en al het andere werk volledig loskoppelen.

Als je een manager bent, zal je team dit eerder doen als ze zien dat je geen e-mail gebruikt tijdens je eigen vakanties. Als iemand op je kantoor geen vertrouwde back-up heeft, inclusief de baas, dan heeft je organisatie naast burn-out waarschijnlijk nog andere problemen.

Bied focustraining aan om de productiviteit te verhogen

De meeste werkplekken praten nog steeds over productiviteit in termen van tijdbeheer. Maar de meeste dingen die we hebben geleerd over het beheren van onze tijd, zoals elke dag beginnen met het maken van een prioriteitenlijst van dingen die we moeten doen, zijn achterhaald door technologie die ons voortdurend nieuwe informatie opdringt. Als je bijvoorbeeld ‘s ochtends een prioriteitenlijst maakt, is deze verouderd zodra je je e-mail controleert.

Vasthouden aan het idee dat het beheren van onze tijd de oplossing is, maakt ons overweldigd, onproductief en vatbaar voor burn-out. Dus wat helpt in plaats daarvan? Focus — het vermogen om te bepalen hoe je je aandacht op een bepaald moment toepast, zelfs te midden van afleiding. Timemanagement is niet iets dat we instinctief weten te doen, maar het kan worden aangeleerd. En het zou deel moeten uitmaken van elke productiviteitstraining die uw organisatie aanbiedt.

Burnout herstel schema van Hazeleger Coaching

Wanneer je acties onderneemt zoals de 5 stappen die ik hierboven beschrijf, zullen jij en je team gelukkiger en productiever worden. Aarzel niet om hierover contact op te nemen. Als je vragen hebt over het maken van een burn-out herstelplan voor jou en je team.

Lees ook