Burn out herstel

Ben je in de hopeloze situatie beland van een burn out. Dan wil je waarschijnlijk meer weten over burn out herstel. Hoe kom je zo snel mogelijk uit deze nare situatie. Waar is je energie gebleven en komt deze ooit nog terug?

Burn out herstel

Hoe herken je een burn out?

Burn-out lijkt niet altijd op een pijnlijke wanhoop. Enkele tekenen van burn-out zijn onder meer cynisch zijn over de manier waarop je leven verloopt. De overtuiging dat niets wat je doet ertoe doet. En een doordringend gevoel van hulpeloosheid. Je zou kunnen zeggen:

  • “Hoe hard ik ook werk, ik kan het niet bijhouden.”
  • “Ik verspil mijn tijd hier.”
  • “Ik ben uitgeput en ik krijg nooit genoeg slaap.”
  • “Ben ik in het juiste gezelschap?”
  • “Ik ben bang voor maandagen en ik voel me apathisch over het leven.”

Andere tekenen van burn-out zijn onder meer:

  • Het gevoel hebben dat elke dag een slechte dag is
  • Desinteresse of apathie voelen over je werk
  • Je bezighouden met vluchtgedrag, zoals drinken of overmatig roken.
  • Een opvliegend karakter en constant negatieve vooruitzichten ontwikkelen
  • Lichamelijke symptomen ervaren zoals hartkloppingen, kortademigheid, chronische hoofdpijn of slapeloosheid
  • Het gevoel hebben dat je kon verdwijnen of stoppen
  • Voortdurend werk uitstellen, afstellen of zelfs saboteren
  • Extreme haat of wrok voelen jegens je collega’s

Burn-out zorgt er vaak voor dat je het gevoel hebt dat de hele wereld tegen je is. Je zou kunnen denken dat je situatie “opgetuigd” is. En dat je verpletterd wordt onder het enorme gewicht van dat vreselijke ding dat we “leven” noemen.

Proces van burn out herstel

Burn-out is niet iets waar je in drie makkelijke stappen van kunt herstellen. Het kan weken, maanden of zelfs jaren duren. Om met het herstel te starten moet je leren. Leren om de signalen die je lichaam en geest je geven te herkennen.

Weet je nog toen je jonger was en de wereld nog steeds een hoopvolle plek leek? Empathie, compassie en authenticiteit waren ooit waardevol. Maar zelfs na jaren van slijpen, heb je misschien het gevoel dat je nog steeds op dezelfde plek vastzit. Je passie, enthousiasme en charme worden in een zwart gat gezogen. Ingeruild voor cynisme, pessimisme, frustratie en constante en verlammende zelftwijfel.

Stap 1 om een burn out te voorkomen is, zorgen dat je niet overwerkt raakt. Houd je werktijden bij. Je verhaal lijkt waarschijnlijk veel op dat van Mr. Incredible. Ooit de held in een rooskleurige wereld om plotseling in een kleurloos hokje te belanden. Je bent ontwaakt uit een simpele droom en merkte dat je voor een werkgever werkte die om niets anders gaf dan de beste manieren om de winst te maximaliseren.

Een burn-out is niet hetzelfde als een rotdag op het werk. Het is eerder alsof je een eindeloze reeks vreselijke dagen op het werk hebt. Je kunt een burn out in je lichaam voelen als fysieke uitputting en ook last hebben van de hersenmist die het veroorzaakt.

“Een probleem dat zowel fysiek als existentieel is, een slordige opeenhoping van uiterlijke symptomen en persoonlijke frustraties.”

Wat veroorzaakt een burn-out?

Twee artsen (Michael P. Leitner en Christina Maslach) schreven een heel boek over burn out. Ze leggen uit dat er zes grote onevenwichtigheden zijn die ervoor kunnen zorgen dat werknemers een burn out krijgen. Komen deze je bekend voor?

  • Waardenconflict: Wat zijn je eigen kernwaarden? Als je last hebt van een waardenconflict met je bedrijf, medeoprichter of werkgever, dan zijn maar weinig van die kernwaarden op één lijn.
  • Gebrek aan controle: Je hebt weinig tot geen autonomie in je werk. Mensen geven niets om je inbreng, en zelfs als je probeert te helpen, geeft niemand erom. Misschien wordt je gevoel van controle voortdurend ondermijnd of sterk beperkt door een nieuwsgierige micromanager.
  • Onvoldoende beloning: je doet veel werk, dus waarom wordt je niet eerlijk beloond? Je voelt je niet gewaardeerd. Je hebt je tijd, geld en moeite besteed aan het bedrijf waarvoor je werkt, maar ze lijken je altijd als vanzelfsprekend te beschouwen.
  • Werklast: je werklast is gewoon te veel om aan te kunnen. Mensen schuiven hun eigen lasten op je schouders. Of je moet te veel onrealistische deadlines halen. Misschien is je werk gewoon te ingewikkeld en is het onmogelijk in staat om het alleen te doen.
  • Oneerlijkheid: Je werkgever behandelt je oneerlijk. Je klachten en verzoeken worden genegeerd. Misschien heeft het management duidelijke favorieten. Opdrachten en promoties kunnen worden gegeven aan onderlinge vriendjes. In plaats van aan mensen zoals jij die proberen eerlijk te zijn en je best doen.
  • Verdeling van de gemeenschap: Je voelt je onveilig en paranoïde op je werkplek. Je vermoedt dat je collega’s achter je rug om over je praten. Of dat ze spottend neerbuigend doen waar je bij bent. Ze kunnen passief agressief zijn. Je zou het gevoel kunnen hebben dat je niemand hebt om mee te praten over de conflicten en stress.

Schaamte

Een van de meest sinistere dingen van burn-out is dat het zoveel schaamte veroorzaakt. Goedbedoelde vragen en aanbiedingen om te helpen maken ons alleen maar slechter, want logischerwijs zouden we dankbaar moeten zijn voor alles wat we hebben. Buitenstaanders denken misschien dat we het perfecte leven hebben, maar we voelen ons niet gelukkig, we voelen ons moe. Burn out werkt isolerend en geeft je een zwak gevoel.

Een burn out gaat nooit vanzelf over. We wijzen mentale stoornissen en gevoelens snel af. Omdat ze niet meteen zichtbaar zijn, zoals een gebroken been, maar ze negeren kan net zo pijnlijk zijn. Hoe meer je een burn out negeert, hoe groter de risico’s in de toekomst. Onthoud: je hoeft niet in een dag beter te worden. Genezing van een burn out vereist het herstellen van je ziel. Of je nu wel of niet in zoiets gelooft. Geef jezelf de tijd en ruimte die je verdient.

Neem een ​​pauze

Voortdurend meer en meer stress op je bord stapelen, veroorzaakt gevaarlijke onevenwichtigheden. Een vakantie lost de problemen waarmee je te maken hebt niet op. Maar het is belangrijk om jezelf echt een pauze te gunnen.

Stop met het controleren van je e-mails. Zet je telefoon uit. Doe iets waar je jezelf jarenlang niet van hebt laten genieten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Geloof het of niet. Een pauze nemen is ook iets dat moet worden geoefend. Als je merkt dat je tijdens kantooruren je zakelijke e-mails controleert, kan een tijdregistratie helpen. Simpelweg door je te helpen visualiseren hoeveel niet-werktijd je daadwerkelijk aan je werk besteedt.

Herdefinieer uw eigen waarden en doelen

  • Wat vind je belangrijk in het leven?
  • Hoeveel ben je bereid op te geven om dat hoge salaris te krijgen?
  • Is het echt de moeite waard voor jou, of is dat wat iedereen je vertelt de moeite waard?

Identificeer je waarden

Soms komt je baan gewoon niet overeen met je langetermijndoelen. Het kan pijnlijk zijn om dat toe te geven.

  • Hecht je waarde aan winst?
  • Is veiligheid erg belangrijk voor je?
  • Hecht je waarde aan tijd met je gezin?

Bedenk vervolgens welk soort werk je het meest voldoening geeft. Als senior projectmanager heb je misschien een fijne plek. Maar als je graag in het creatieve veld wilt werken, dan zal die burn-out moeilijk van je af te schudden zijn.

Model Seligman voor burn out herstel

Het model van psycholoog Martin Seligman legt uit dat mensen vijf essentiële elementen nodig hebben om zich gelukkig te voelen. Dit zijn positieve emoties, betrokkenheid, positieve relaties, betekenis en prestatie. Nadat u erachter bent gekomen wat uw waarden zijn, moet u nadenken over hoe u deze kunt toepassen op uw werk en carrière.

Het kan een lang en eerlijk gesprek met je baas vergen. Het kan betekenen dat je helemaal moet stoppen. En ergens anders je heil moet zoeken.

  • Wat wil je uit je leven?
  • Wat wil je van je baan?

Een van de zeldzame voordelen van burn out (de zilveren rand, zou je kunnen zeggen) is dat het je de mogelijkheid biedt om na te denken over je leven. Het kan een positieve en krachtige uitkomst bieden. Voor jezelf als voor de mensen om wie je geeft. Dat is een mooi begin van je burn out herstel.

Het begint met inschatten waar je nu staat. Merk je dat je meer tijd besteedt aan projectmanagement (niet je droombaan) dan aan het creëren van producten (je droombaan)? Misschien is het tijd om je werk opnieuw te beoordelen.

Eet je genoeg?

Welke dingen moet je vandaag doen om jezelf gezond te houden? Begin met uw meest elementaire menselijke behoeften: eet regelmatig en gezond. Dit is een belangrijke stap in je burn out herstel. Doe je best om niet te grazen op goedkope frites of junkfood. Als je jezelf er niet toe kunt brengen een volledige, goede maaltijd te eten, pak dan op zijn minst wat gezonde snacks zoals fruit. Je voeding bepaalt namelijk je stemming en focus .

Slaap je wel genoeg?

Verbreek de internetverbinding voor een tijdje en doe een activiteit met weinig prikkels. Denk hierbij aan het lezen van een boek of het uitvoeren van een klein huishoudelijk karweitje. Dit in plaats van de hele dag in bed liggen. Probeer wat aan lichaamsbeweging te doen. Een kleine wandeling in de natuur doet meestal goed. Of een wandeling door de stilte van een museum .

Bedenk waar je blij van wordt. Een wandeling in het park met je gezin? Snel joggen in de ochtend? Een YouTube-fitnessvideo van vijf minuten? Zoek uit waar je blij van wordt en integreer het in je leven.

Grenzen stellen

Er is een verschil tussen echt geen keus hebben en gewoon het gevoel hebben dat je geen keus hebt. We verslaan onszelf de hele tijd. In plaats van die leuke persoon mee uit te vragen, overtuigen we onszelf ervan dat ze ons nooit leuk zullen vinden. In plaats van onze baas om meer vrije tijd te vragen, gaan we er simpelweg van uit dat ze het ons nooit zouden gunnen en een ernstige burn-out zouden ontwikkelen. We houden onszelf gevangen in cycli, gevoed door ons eigen cynisme, paranoia en angst. Zonder de moeite te nemen om te controleren of dit echt de situatie is.

Je moet je grenzen niet testen door jezelf nog meer lasten op te leggen. In plaats daarvan moet je je speelruimte op het werk testen. Begin klein en vraag om op tijd te vertrekken om kans te maken. Of je kunt elke week een dag aanwijzen waarop je helemaal geen werk mee naar huis neemt. Misschien kun je een kleine persoonlijke regel invoeren, waarbij je de verbinding met je apparaten verbreekt nadat je het kantoor hebt verlaten.

Analyse voor burn out herstel

Als je last hebt van opdringerige bazen of luie collega’s, oefen dan met ‘nee’ zeggen. Het stellen van sterke grenzen is een cruciaal onderdeel van een gezond, heel leven. Als je je vaak angstig en overweldigd voelt, kan het bijhouden van uw taken helpen je grote projecten op te splitsen in kleinere en beter beheersbare segmenten. Het gaat niet om het vinden van een wondermiddel, maar om eerst een diagnose te stellen. Waar je bent en waar je de meeste tijd aan besteedt.

Mensen die echt van je houden en om je geven, zullen geen misbruik maken van je vriendelijkheid. Je bent misschien voor de gek gehouden door te denken dat je nuttig moet zijn om ervoor te zorgen dat mensen je aardig vinden. Maar dat is niet waar. Mensen die echt van je houden en je vriendschap verlangen, zullen je aardig vinden, zelfs als je niets te bieden hebt.

Zoek steun

Over vrienden gesproken. Ik garandeer je dat de mensen om je heen (vrienden, familie, collega’s) eerder met gevoelens van schaamte en hopeloosheid te maken hebben gehad. Je zwak en onbekwaam voelen maakt je geen loser. Het maakt je mens. Het kan lijken alsof je al je problemen alleen onder ogen ziet, maar dat is echt je negatieve zelfbeeld die er doorheen schijnt. Ergens heeft iemand die op deze planeet heeft geleefd (of het nu gisteren is of 500 jaar geleden) met dezelfde problemen geworsteld waar jij nu mee worstelt. Dat is een van de rare, hartverwarmende dingen van mens zijn: je bent nooit zo alleen als je denkt dat je bent.

Als je worstelt met een zware werkdruk, probeer dan een aantal taken te delegeren. Ze doen het misschien niet precies zoals jij, maar daar kan een unieke schoonheid in zitten. Het micromanagen van een team zal je burn-out alleen maar verergeren. Het pad dat burn out je brengt, is niet per se gemakkelijk. Praat erover met je familie en je vrienden. Of ga naar een coach.

Geef aan jezelf toe dat er een probleem is, zodat je gewoonten kunt creëren die het probleem kunnen aanpakken. En geef jezelf niet de schuld als het probleem niet meteen verdwijnt. Start vandaag nog met burn out herstel. Neem contact op met Hazeleger Coaching.

Lees ook