Burn out en cafeïne

Burn out en cafeïne zijn geen goede combinatie. Stress en cafeïne zorgen er tijdelijk voor dat je beter kunt presteren. Zodra je lichaam een situatie signaleert waarin dit nodig is, schiet het in de stress. Je lichaam zorgt dan voor een snellere hartslag, en een hogere bloeddruk. Bovendien gaat je zenuwstelsel sneller werken, krijg je een hogere zuurstofopname en meer energie. Cafeïne doet niet veel anders.

Burn out en cafeïne

Burn out en cafeïne en cortisol

Cafeïne is een stimulerende stof die voorkomt in verschillende planten en delen van planten, zoals bladeren en de bessen. Koffiebonen, blaadjes van de theeplant, cacaobonen, guaranabessen en colanoten bevatten bijvoorbeeld cafeïne. Hierdoor bevatten de producten die daarmee gemaakt worden ook cafeïne. Denk hierbij aan koffie, thee, chocolade, energydranken en cola. Soms zit er ook cafeïne in andere producten, zoals kauwgom, snoep en water. 

Cafeïne komt snel in het bloed terecht. De helft zit al binnen 3 tot 4 minuten na het eten of drinken in je bloed. Zodra het in je bloedbaan is aangekomen, stimuleert het je centrale zenuwstelsel. Je lichaam maakt vervolgens in de schors van je bijnieren de hormonen adrenaline en cortisol aan. Adrenaline en cortisol zorgen een snellere hartslag, een hogere bloeddruk, een sneller werkend zenuwstelsel en een verwijding van de bronchiën in de longen zodat je meer zuurstof kunt inademen. Bovendien zorgen deze hormonen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt door eiwitten uit je spieren en glycogeen uit je lever om te zetten en glucose en daarmee energie wordt vrijgemaakt om te presteren.

Stress en cafeïne en vermoeidheid

Cafeïne verdrijft daarnaast het gevoel van vermoeidheid. Het zorgt blokkeert namelijk tijdelijk de effecten van adenosine. Adenosine is een essentieel onderdeel van je slaapcyclus. Het bouwt zich op in je hersenen als je wakker bent, waardoor je mentale functie geleidelijk wordt vertraagd. Aan het einde van de dag heb je genoeg adenosine verzameld dat je hersenactiviteit laag is en je je slaperig begint te voelen. Tijdens de slaap breekt je hersenen adenosine af. Als er genoeg van is verdwenen, wordt je wakker en start je de cyclus opnieuw. Cafeïne zorgt er dus niet voor dat je productie van adenosine stopt. Het zorgt er alleen voor dat je de effecten niet voelt.

Adenosine moet overigens niet verward worden met het meer bekende melatonine. Melatonine is het hormoon dat het startsein geeft en de opdracht uitdeelt, maar is niet het hormoon dat daadwerkelijk ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Daar heb je weer een andere boodschapper voor en die heet adenosine. Die maakt dat we ons slaperig gaan voelen.

Burn out en cafeïne en meer stress

Cafeïne zorgt er dus net als stress voor dat je tijdelijk beter kunt presteren. Het geeft een gevoel van verhoogde energie en verdrijft het gevoel van vermoeidheid. Het verbetert je concentratie, je geheugen, je alertheid en motivatie. Het helpt je tevens om je voor langere tijd in te spannen. Bovendien zorgt cafeïne of cortisol dat vrijkomt als gevolg van de inname van cafeïne er voor dat meer bloed naar je hart en je spieren gaat en minder naar je huid en ingewanden. Als gevolg spannen je spieren aan, ga je scherper horen en zien en beschik je over meer kracht.

Lees ook

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.