Burn out en alcohol

Burn out en alcohol zijn geen goede combinatie. Alcohol zorgt namelijk voor meer stress. Door de dempende werking van alcohol op het zenuwstelsel lijkt het op de korte termijn ontspanning te bieden. In werkelijkheid ondervindt het lichaam een langere periode van stress.

Burn out en alcohol

Alcohol en ontspanning

Alcohol is een snelle manier om te ontspannen. Het wordt namelijk makkelijk in je bloed opgenomen. Vervolgens vertraagd het je reactievermogen, beïnvloedt het je bewustzijn en leidt het tot veranderingen in je stemming en gedrag.

Alcohol zorgt voor een uitgesteld herstel van stress. Na een periode van stress, waarin je lichaam uitzonderlijk heeft gepresteerd, is je lichaam toe aan balans. Dit doet je lichaam door insuline aan te maken en je stresshormoon cortisol in je lever af te breken.

Burn out en alcohol en cortisol

Cortisol zorgt een stress reactie van je lichaam. Zodra je lichaam een situatie signaleert waarin het beter moet presteren, schiet het in de stress. Je lichaam heeft daarvoor meer energie nodig. Daarvoor worden eiwitten uit je spieren en glycogeen uit je lever omgezet in glucose, waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt en je meer energie tot je beschikking krijgt. Hierdoor krijg je een snellere hartslag, een hogere bloeddruk, een sneller werkend zenuwstelsel en een hogere zuurstofopname.

Na een periode van stress wil je lichaam cortisol afbreken. Het is tijd voor balans. Je lichaam maakt daarom insuline aan. Insuline zorgt er voor dat glucose naar de cellen wordt vervoerd, dat de cellen open gaan, dat de glucose naar binnen kan om te worden verbrand tot energie. Glucose die niet direct nodig is wordt opgeslagen in lever, vet en spieren, en kan later worden gebruikt. Daarnaast zorgt je lever ervoor dat je bloed wordt gefilterd en dat het cortisol in je bloed wordt afgebroken. Dit duurt gemiddeld twee dagen.

De afbraak van alcohol gaat voor op de afbraak van cortisol. Je lever geeft namelijk voorrang aan de afbraak van niet-lichaamseigen stoffen, zoals alcohol. Je lever doet 1 tot 1,5 uur over de afbraak van 1 standaardglas alcohol. Als je 8 glazen drinkt, is de lever dus 8 tot 12 uur bezig om de alcohol af te breken. Dit betekent dat je na een avond stevig drinken ‘s ochtends nog steeds alcohol in je bloed hebt. Cortisol blijft daardoor langer in je lichaam aanwezig, waardoor je lichaam langer gestrest is.

Stress en alcohol en energie

De afbraak van alcohol kost je lichaam veel energie. Als je last hebt van stress onttrekt je lichaam energie aan de bouwstoffen in je spieren en lever. Het ondermijnt daarmee de kracht van je lichaam. Na een periode van stress heeft je lichaam rust nodig. Het afbreken van alcohol is een intensieve klus, die vraagt om energie. Energie die vervolgens weer onttrokken moet worden aan je eigen bouwstoffen.

Alcohol ondermijnt tevens de opname van voedingsstoffen. Zodra alcohol het lichaam binnen komt, wordt de opname en afbraak van voedingsstoffen stopgezet. Alcohol wordt als eerste verwerkt. Na de verwerking van alcohol, herstart het lichaam de verwerking van de andere voedingsstoffen. Aangezien voedingsstoffen bijdragen aan het in standhouden van het herstellen van de draagkracht van het lichaam, zorgt alcohol dus voor een aantasting van de draagkracht van je lichaam. Burn out en alcohol zijn dus geen goede combinatie.

Burn out en alcohol en slaap

Alcohol zorgt er bovendien voor dat je minder diep en onrustig slaapt. Het vertraagt en vermindert namelijk het begin van je REM-slaap. Terwijl in je REM-slaap juist je hartslag en je ademhaling vertragen en je hoeveelheid stresshormonen afneemt. Dus ook tijdens je slaap ondermijnt alcohol je herstel van stress en daarmee de draagkracht van je lichaam.

Suikerrijke alcholische dranken zorgt voor het aanwakkeren van stress. In het geval van stress vraagt je lichaam om extra energie. Het stresshormoon cortisol zorgt ervoor dat eiwitten uit de lever en glycogeen uit je lever wordt omgezet in glucose. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel en komt er energie beschikbaar. Om je lichaam weer in balans te brengen maakt je lichaam vervolgens insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat bloedsuiker kan worden opgenomen door alle cellen in het lichaam. Te veel en te vaak insuline is slecht voor je lichaam. Het bevordert namelijk o.a. chronische ontstekingen en verzwakt je immuunsysteem. Drink je tijdens dit proces veel suikerrijke alcoholische dranken, dan zorg je er dus voor dat je bloedsuikerspiegel weer stijgt en je lichaam weer insuline aanmaakt. Dit zorgt voor een verdere verzwakking van je immuunsysteem en een verder aantasting van de draagkracht van je lichaam.

Stress vraag om extra energie

Als je veel stress hebt, heb je extra energie nodig. Het lichaam maakt daarom het stresshormoon cortisol aan. Cortisol kan suikers vrijmaken uit vet in de lever, maar ook door spiermassa te verbranden. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel gedurende een korte periode en maakt je lichaam insuline aan om ervoor te zorgen dat bloedsuiker kan worden opgenomen door alle cellen in het lichaam. Te veel en te vaak insuline is slecht voor je lichaam. Het bevordert namelijk o.a. chronische ontstekingen en verzwakt je immuunsysteem. Eet of drink je naast dit proces veel suikerrijke alcoholische dranken zoals: advocaat, bessenjenever, Campari, Jägermeister, Madeira, Muscatel, Port of Vermouth, dan zorg je er dus voor dat je bloedsuikerspiegel weer stijgt, je lichaam weer meer insuline aanmaakt en zorg je voor een verdere verzwakking van het immuunsysteem en vermindering van de draagkracht van je lichaam.

Alcohol zorgt voor meer stress. Het zorgt namelijk voor een uitgesteld herstel van stress en tast de draagkracht van je lichaam aan. Doordat de opname van voedingsstoffen worden uitgesteld, herstel je minder tijdens je slaap. En in het geval van suikerrijke alcoholische dranken wakker je het stress herstelproces aan.

Je doet er dus goed aan om zeker in tijden van stress alcohol zo veel mogelijk te mijden. De schijnbare verlichting die het biedt, zorgt er onder aan de streep alleen maar voor een verslechtering van je lichamelijk staat en wakkert daarmee mogelijk een vicieuze cirkel aan. Burn out en alcohol zijn dus geen goede combinatie.

Burn out en alcohol en coaching

Het is heel begrijpelijk dat je in een burn out op zoek bent naar ontspanning. Het kan op sommige dagen namelijk erg moeilijk zijn om de spanning los te laten. Probeer alcohol echter zo veel mogelijk te mijden. Kies in plaats daarvan voor een coach. Die samen met jou op zoek gaat naar de oorzaak van de spanning en bovendien samen met jou toewerkt naar een duidelijke oplossing voor jouw situatie. Neem voor meer informatie contact op met Hazeleger Coaching.

Lees ook

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.