Burn out coach

Ben je op zoek naar een burn out coach? Op zoek naar een reddingsboei en een weg naar snel herstel? Dat is wat je waarschijnlijk wilt, nadat je erachter komt dat je een burn out hebt. Hoe kom ik van die vervelende klachten af? Hoe snel kan ik weer aan de slag? Dat zijn waarschijnlijk vragen die door je hoofd spoken. Lees hier hoe je snel kunt herstellen van je burn out en wat een burn out coach voor je kan betekenen.

Burn out coach Ede

Wat is een burn out?

De grote vraag is dus: wat is een burn out? Een burn out is het resultaat van te veel en langdurige stress. Meestal kom je van de één op de andere dag, van een lange periode van chronische stress of overspannenheid, in een burn out terecht en voel je je volledig uitgeput. Alsof je door al je energiereserves heen bent en geen enkele motivatie meer hebt. Je voelt je letterlijk ‘opgebrand’. Niks lukt meer. Je bent als het ware compleet lamgeslagen.

Quotes

  • Ik ben doodmoe
  • Ik heb geen kracht meer in mijn lichaam
  • Mijn batterij is leeg
  • Tegen een muur lopen
  • Door het ijs zakken
  • De man met de hamer tegenkomen
  • Het motortje start niet meer

Je hebt lange tijd een grote hoeveelheid spanning of druk ervaren door de eisen die aan je werden gesteld of door de eisen die je aan jezelf hebt gesteld. Je hebt van je lichaam gevraagd om continue bovenmatig te presteren. Het is natuurlijk mooi dat dat kan. Het gaat echter wel ten kosten van reguliere processen in je lichaam en daarmee je gezondheid. Je hebt als het ware een tijd lang je noodaggregaat gebruikt, maar nu ben je door al je reserves heen en is de tank echt leeg!

Je hebt daarmee roofbouw op je lichaam gepleegd. Nu je lichaam je een halt toe heeft geroepen is het tijd voor herstel. Herstel begint met heel veel slapen en rusten. Tijdens je slaap kan je lichaam namelijk optimaal achterstallig onderhoud inhalen. Dan leggen je cellen nieuwe energievoorraden aan. Tegelijkertijd vernieuwen ze zich en worden er herstelwerkzaamheden uitgevoerd.

Een burn out is vaak ontzettend ongrijpbaar en moeilijk te bevatten. Zowel voor jezelf als voor mensen in je omgeving. Vaak stuit je dan ook op mensen in je omgeving die jouw situatie maar moeilijk kunnen begrijpen. Voor jezelf is het vaak al moeilijk te begrijpen. Laat staan voor de mensen om je heen die het alleen van de buitenkant meekrijgen.

Signalen en symptomen van een burn out

Een burn out wordt ook wel omschreven als een staat van emotionele, mentale en fysieke uitputting. Meestal kom je van de één op de andere dag in een burn out terecht. De weg ernaar toe is echter een geleidelijk proces. De signalen en symptomen zijn in het begin subtiel, maar worden erger naarmate de tijd verstrijkt. De signalen en symptomen zijn rode vlaggen geweest, waar je aandacht aan had moeten geven. Doordat je deze signalen hebt genegeerd, ben je in een burn out terecht gekomen.

Fysieke signalen en symptomen

  • Je voelt je meestal moe en uitgeput
  • Of je hebt een verminderd immuunsysteem en bent daardoor vaker ziek
  • Je hebt vaak hoofdpijn of spierpijn
  • Je ervaart een verandering in eetlust of slaapgewoontes

Mentale signalen en symptomen

  • Je trekt je handen af van verantwoordelijkheden
  • Je isoleert jezelf
  • Of je stelt steeds meer uit. Tevens heb je meer tijd nodig om dingen voor elkaar te krijgen
  • Je gebruikt voedsel, drugs of alcohol om ermee om te gaan
  • Je reageert je frustraties op anderen af
  • Of je mijdt vaker het werk, je komt te laat of vertrekt vroeg

Emotionele signalen en symptomen

  • Je hebt het gevoel van falen en twijfelt aan jezelf
  • Je voelt je hulpeloos, gevangen en verslagen
  • Of je voelt je alleen op de wereld
  • Je hebt je motivatie verloren
  • Of je bent steeds cynischer en ervaart negatievere vooruitzichten
  • Je bent minder tevreden en hebt weinig gevoel van voldoening

Oorzaken van burn out

Een burn out krijg je vaak door een combinatie van werkstress, stress in de privésfeer en het hebben van bepaalde karaktereigenschappen. Vaak is het de opeenstapeling die je dan teveel wordt. Iedereen die zich overwerkt en ondergewaardeerd voelt, loopt het risico op een burn out. Van de hardwerkende kantoormedewerker tot de uitgeputte parttime werkende moeder die thuis voor de kinderen en het huishouden zorgt. Wat je in je vrije tijd doet en hoe je naar de wereld kijkt, speelt daarbij zeker een belangrijke rol in het veroorzaken van stress.

Werkgerelateerde oorzaken

  • Het gevoel hebben dat je weinig of geen controle hebt over je werk
  • Gebrek aan erkenning of beloning voor goed werk
  • Onduidelijke of te veeleisende verwachtingen
  • Werk doen dat eentonig of niet uitdagend is
  • Werken in een chaotische omgeving of een omgeving met hoge werkdruk

Lifestyle oorzaken

  • Te veel werken, te weinig tijd voor gezelligheid of ontspanning
  • Gebrek aan hechte, ondersteunende relaties
  • Te veel verantwoordelijkheden op je nemen, zonder voldoende hulp van anderen
  • Onvoldoende slapen

Karaktereigenschappen die sterk gelinkt zijn aan een burn out

  • Sterke betrokkenheid bij werk en/of gezin
  • Erg loyaal
  • Hoge motivatie
  • Veeleisend voor zichzelf, perfectionistisch
  • Bewaakt eigen grenzen slecht
  • Moeilijk om hulp vragen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen
  • Niet goed kunnen uiten van gevoelens
  • Hoog verantwoordelijkheidsgevoel
  • Niet goed kunnen plannen
  • Laag gevoel van eigenwaarde
  • Niet goed kunnen relativeren

Burn out case HBO-docent

Mevrouw Jansen is een 45-jarige HBO-docent, die een duidelijke rol heeft gespeeld in de fusie van haar school met een andere school. Dat was een heel drukke en hectische tijd voor haar; zij was een grote voorstander van deze fusie en heeft zich daarom erg ingezet. Na de samenvoeging voelde Jansen zich helaas erg teleurgesteld omdat zij door een andere collega werd gepasseerd bij de benoeming van een nieuwe coördinatiefunctie, en dat terwijl die collega altijd heel kritisch was geweest om over de fusie.

Mevrouw Jansen voelde zich oneerlijk behandeld en aan de kant gezet door de leiding van de school. Zij voelde zich al een lange tijd vermoeid, maar sinds de benoeming van haar collega namen de klachten in korte tijd in hevigheid toe. Zij voelde zich compleet uitgeblust en alles kostte haar moeite, terwijl zij er vroeger na een weekend of een paar vrijde dagen weer goed tegen kon.

Inmiddels is mevrouw Jansen al meer dan 6 maanden in de Ziektewet. Zij slaapt normaalgesproken tot ongeveer 9.30 uur en heeft dan nog een paar uurtjes nodig om helemaal op gang te komen, maar eigenlijk voelt zij zich de hele dag doodmoe. Al eerder, tijdens de drukte rondom de fusie, gaf Jansen haar beide hobby’s op; kaarten en fietsen. Hoewel zij daar nu genoeg tijd voor zou hebben, kan zij zich er niet meer toe zetten. In plaats daarvan piekert zij veel en heeft zij problemen om haar gedachten ergens bij te houden. Zo moet zij de kracht terugleggen omdat zij na een paar alinea’s al weer vergeten is wat zij gelezen heeft. Ook heeft zij last van pijn in het hoofd en in de nek en voelt zij zich somber en rusteloos.

Onaangenaam

Vooral in aanwezigheid van anderen voelt mevrouw Jansen zich erg onaangenaam; dan heeft zij het gevoel dat haar keel wordt dichtgeknepen en kan zij moeilijk ademhalen. Daarom is zij steeds meer sociale situaties gaan vermijden, waardoor het contact met vrienden, collega’s, buren en familie sterk verwaterd is. Als dingen niet zo lopen als gepland of wanneer iemand onvriendelijk is, raakt mevrouw Jansen snel overstuur.

Er zijn geen problemen in haar huwelijk en met de beide kinderen gaat het goed. Wel hebben het overwerken en de drukte op school een sterke wissel op zijn relatie getrokken. Zij voelt zich schuldig omdat de huidige situatie voor zijn vrouw en kinderen ook erg zwaar is. Zij zegt het lesgeven prettig te vinden, maar door de samenvoegingsperikelen ook daarin tekortgeschoten te zijn.

Diagnostisch onderzoek laat zien dat mevrouw Jansen veel spanningsklachten heeft, oververmoeid is, enigszins op zijn hoede is en gedemoraliseerd. Verder voelt zij zich professioneel onbekwaam en is hij subassertief.

Burn out coach

Zoek jij een burn out coach? Een coach die jou kan helpen in een voorspoedig herstel? Ben je nieuwsgierig wat ik voor je kan betekenen. Neem dan vrijblijvend contact met me op. Het is belangrijk dat je een klik met mij hebt en dat mijn aanpak voor jou werkt. Een afspraak duurt 1,5 uur. In een half uur moet jij al wel voelen of je een klik hebt met mij én of de coaching je al helpt. Is dat niet het geval, dan ronden we af en dan neem ik dat half uur voor mijn rekening. Voel je wel een klik en merk je dat het werkt, dan gaan we gewoon door.

Neem contact op

Regel nu vrijblijvend je eerste gesprek. Bel nu & maak een afspraak.

Locaties burn out coach

Lees ook